Elutähtsad vitamiinid

Ideaalis võiks hea toitumise korral saada toidust kätte kõik vajaminevad vitamiinid, mineraalid ja muud toitained. Kahjuks näitavad uuringud, et enamik inimesi tarbib soovitatavast viiest aed- ja puuviljaportsjonist päevas vaid 2,5 portsjonit1.  Lisaks on Inglismaal tehtud uuringust selgunud, et tegelikult tuleks hea tervise tagamiseks ning südamehaiguste ja vähi ennetamiseks võiks süüa koguni 7 portsjonit aed- ja puuvilju päevas2.

 
Poodides saadaolev värske kraam ei sisalda niipalju toitaineid kui see ideaalis võiks. Sageli on supermarketitesse müügile tulnud aed-ja puuviljad põldudelt ära korjatud enne, kui need küpseks saavad, transporditud siia tuhandete kilomeetrite kauguselt ning lisaks veel tükk aega riiulites seisnud. See kõik tähendab, et sellise toidu toitaineline väärtus võib olla langenud.
 
Pinnas, kus taimed kasvavad, on muutunud järjest toitainevaesemaks, seega ei sisalda ka meie toit enam piisavalt mineraale, iseäranis magneesiumi, kaltsiumi, rauda ja vaske. See ei puuduta mitte üksnes aed-ja teravilju, vaid ka lihatooteid. 2002. aastal tehtud uuringus leiti, et kalkuniliha sisaldas 79 % vähem rauda ning peekon 87 % vähem kaltsiumi kui 1940. aastatel3.

 

Milliseid vitamiine võiks juurde võtta?

Kiire elustiili korral võib meie toitumises esineda olulisi puudujääke, iseäranis siis, kui süüa tihti väljas või osta poest valmistoitu. Näiteks võib olla poest ostetud valmis salatites puudu C-vitamiinist, sest tegemist on õhuga kokkupuutel hävineva vitamiiniga. Samuti ei saa me kindlad olla toidukohtades kasutatavate rasvainete kvaliteedis. Kiire ja stressirikas elustiil tingib eelkõige B-vitamiinide ja C-vitamiini puuduse, kuid väga sage on ka magneesiumi ja teiste mineraalide puudus.

Vitamiinid ja mineraalid on väga olulised hea tervise tagamiseks. On tähtis teada, et  vitamiinid toimivad koos, mõjutades kehas mitmeid biokeemilisi protsesse. Näiteks E-vitamiin ja A-vitamiin on olulised antioksüdandid, kuid nende toime on tugevam koos teiste antioksüdantsete vitamiinide ja mineraalidega (A, C, E, seleen ja tsink). Vitamiinid ja mineraalid on vajalikud energia tootmiseks, kasvuks, arenguks, immuunsüsteemi tugevdamiseks, aju tervise tagamiseks, veresuhkru taseme reguleerimiseks ja paljude teiste keha funktsioonide jaoks.
 
Vitamiinide ja mineraalide baasvajaduse rahuldamiseks on mõtttekas tarbida hea koostise ja imenduvusega multivitamiinide kompleksi. Kindlasti ei tohiks toidulisandeid kasutada tervisliku toitumise asendajana, kuid on üsna veenvaid tõendeid, et toidulisandeid võiks võtta tervisliku toitumise täiendajana. Multivitamiin tagab kõikide peamiste vitamiinide ja mineraalide varu ning pakub vajalikku lisatoetust neile, kellel on suurem toitainevajadus – vanemaealistele, rasedatele, seedeprobleemide ning erinevate tervisemuredega isikutele.

 

Kuidas valida head multivitamiini?

Tavaliselt näeb poe- ja apteegiriiulitel tavaliselt tervet rida multivitamiine, mille virvarris on sageli raske orienteeruda. Kui see on üks neist lisanditest, mida müüakse soodsalt 2 ühe hinnaga või antakse lausa tasuta ostuga kaasa, siis tõenäoliselt ei ole tegemist väga kvaliteetse tootega. Ostukohana tasub eelistada öko- ja tervisepoode või toidulisanditele keskendunud e-poode, kus on saadaval multivitamiinid, mis sisaldavad tavapärasest suuremas annuses ning paremas vormis toitaineid.


Multivitamiini valides tasuks silmas pidada järgmisi faktoreid:

Millises vormis on toitained? – kõik vormid ei ole võrdsed. On väga tähtis teada, millise kandjaga on vitamiin seotud, kuna see määrab suuresti ära selle, kas vitamiin soolestikust imendub või mitte. Näiteks raudsulfaat ja raudtsitraat on erinevad raua vormid, millest raudtsitraat on tunduvalt parema imenduvusega ning ei tekita enamasti selliseid kõrvaltoimeid nagu kõhukinnisus. Kindlasti tasub jälgida ka teiste mineraalide vorme. Näiteks magneesiumoksiidi –ja karbonaadi imenduvus on 20%, samas kui tsitraadi ja malaadi vormis magneesiumist imendub ca 80-90 %4. Tänapäeva teadus võimaldab välja selgitada, millised toitainete vormid on kõige parema biosaadavusega, mis tähendab seda, et need on hea imenduvusega ning organism saab neid kohe kasutada. Metüülvormis B-vitamiinid on hea näide parimas vormis vitamiinidest metüülfolaat on parim foolhappe ning metüülkobolamiin parim B12-vitamiini vorm.
 
Millises annuses on vitamiinid? – kas preparaat sisaldab toitaineid hädavajaliku päevase annuse ulatuses? Paljud multivitamiinid sisaldavad vitamiine ja mineraale üksnes väga minimaalsetes annustes. Soovitatavad päevased annused (RDA) on loodud selleks, et vältida otsesest vitamiinipuudusest tulenevate haiguste nagu skorbuudi ja rahhiidi kujunemist, kuid optimaalsed annused, mis aitavad kroonilisi haigusi ennetada, on tegelikult tunduvalt suuremad.  Preparaadi valikul tasub silmas pidada ka seda, kas sa vajad teatud konkreetseid toitaineid veidi suuremas annuses. Näiteks fertiilses eas naised võiksid tarbida suuremas annuses rauda kui menopausis naised ning veganid ja taimetoitlased võivad vajada suuremas annuses B12-vitamiini kui segatoidul olevad isikud. 

Kas see sisaldab lisaaineid? – sageli sisaldavad vitamiinid teatud abiaineid, mis tagavad toote säilivuse ning stabiilsuse. Enamasti on tableti või kapsli moodustamiseks mõeldud lisaained tootesse lisatud väga väikeses annuses ning tavaliselt on need ka ohutud. Samas võivad osad tooted sisalda ka ebavajalikke lisaaineid ning toiduvärve, millel võib olla ohtlikke kõrvaltoimeid (näiteks allergiad soodustavad mõjud).

Millises vormis on toode?  Kui sul on raskusi kapslite või tablettide neelamisega, uuri enne toote soetamist, milline on tableti/kapsli suurus või vali preparaat vedelas või pulbrivormis. Kui sul on halb seedimine, siis vali toode, mis on kapslites, kuna neid on tablettidega võrreldes kergem seedida. Kui oskad endale neid küsimusi esitada, siis on suurem tõenäosus, et leiad endale sobiva toote. 

Kui palju toode maksab selle toote tarvitamine ühe kuu või ühe päeva lõikes? Kindlasti on hind toote valimisel üks olulisi faktoreid. Samas on hea mõte välja arvutada, milline on multivitamiini hind ühe päeva kohta. Sa võid avastada, et see on palju odavam kui näiteks kaasa ostetav kohv. Kuid multivitamiin on väärt investeering heaolu ning tervise tagamiseks!
 


Novembris on valik kvaliteetseid multivitamiine -20% soodsamad!

Vaata lähemalt Via Naturale e-poest

          


Allikad

1 Tervise Arengu Instituut 2009, „Vali tervis – vali 5 puu- ja köögivilja päevas“
2 Journal of Epidemiology and Community Health 2014, „Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality: analysis of Health Survey for England data“. Oyinlola Oyebode,Vanessa Gordon-Dseagu, Alice Walker, Jennifer S Mindel
3 Journal  of American Diet Association. 2007, „Nutrition Assessment in the National Health and Nutrition Examination Survey 1999-2002“. Wright, JD; Borrud, LG, McDowell, MA; Wang, CY; Radimer, K; Johnson , CL.
4 Walker et al. Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. Magnes Res. 2003 Sep;16(3):183-91.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.