Glueenivabad küpsetised

Väga sageli esineb inimestel talumatust teraviljavalgu gluteeni suhtes. Paljud inimesed ei ole ise sellest üldse teadlikud, neil esineb see varjatud kujul. See probleem on tsöliaakiahaigetel, aga ka paljudel autistidel ning närvisüsteemi häiretega isikutel, samuti kehaliste probleemide ja seedevaevuste all kannatavatel isikutel. Kõhukinnisuse puhul võib olla sageli tegemist gluteeni, eriti nisugluteeni talumatusega. Tsöliaakia ja autismi puhul peab pidama väga rangelt gluteenivaba dieeti. Poes on küll müügil gluteenivabu saiu ja leibu, kuid küpsetised tuleb kodus ise valmistada.

Gluteen on teraviljavalk, mida leidub looduslikult nisus, odras ja rukkis, vahel ka kaeras, kui see ei ole puhtalt kasvatatud ja koristatud. Ka võivad gluteenivabade teraviljade (riis, hirss ja tatar) jahud gluteeni sisaldada, kui samade seadmetega jahvatatakse vaheldumisi gluteenivabu ja gluteenirikkaid teravilju. Garanteeritult gluteenivaba on jahu vaid siis, kui veski, kus seda jahvatatakse, toodab vaid gluteenivabu teraviljajahusid ning gluteenivaba teravilja sees pole kasvanud teisi teravilju - seda kindlustab vastav märk toote peal.

Gluteenivabadeks teraviljadeks võib lisaks eelpoolnimetatud riisile, hirsile (erinevad hirsi sordid teff ja sorgo) ja tatrale pidada ka maisi ja võõramaiseid teravilju amaranti ja kinoad.

Küpsetamisel arvestage sellega, et gluteeni võivad sisaldada ka paljud toidu lisaained. Ka pärm ei pruugi olla gluteenivaba. Lugege alati pakendilt toidu koostist, et olla täiesti kindel, et selles ei sisaldu gluteeni. Ka küpsetuspulbril lugege alati koostisaineid.


Soovitusi küpsetamiseks

Kuna gluteen toimib küpsetistes ka sideainena, siis on gluteenivabade leibade ja kookide valmistamine pisut raskendatud, sest küpsetis ei taha hästi koos püsida ning mureneb liialt. On vaja täpselt retsepti järgida ning ennast uute retseptidega harjutada. Harjumist vajavad ka uued maitsed. Gluteenivabad küpsetised maitsevad natuke teistmoodi kui nisujahust tooted ning kerkivad halvemini.

Kergitamiseks võib kasutada pärmi, selle puudumisel või pärmitalumatuse korral soodat ja sidrunimahla või fosfaadivaba küpsetuspulbrit, maisi- või kartulitärklist. Pärm peab olema garanteeritult gluteenivaba, küpsetuspulbrid alumiiniumi- ja fosfaatidevabad.

Taignale võib lisada kuivuse vähendamiseks vastavalt maitsele ja soovile igasuguseid lisandeid. Magusatele küpsetistele näiteks banaani, kookosehelbeid või puuviljatükke, soolastele seemneid, suvikõrvitsat, riivitud porgandit, kartulit ja muid aedvilju, rohelisi maitsetaimi. Sel viisil saate valmistada kodus ise leiba, mis sobib just teie maitsele - nii, nagu seda tehti ka vanasti.

Halva kerkimise tõttu õnnestuvad paremini küpsetised, mis on tehtud väikestes koguses - näiteks väikesed leivad ja muffinid.

Soovitatav on kasutada gluteenivabade jahude segu. Ühe ema soovitus on selline: kuus osa riisijahu, kaks osa kartulijahu ja üks osa maisitärklist. Sellest saab väga hea õhulise koogi ning seda saab kasutada ka pannkoogitaignana.

Gluteenivabal taignal on soovitav enne ahjupanekut lasta natuke külmikus seista, lehttainas peab enne küpsetamist kauem külmikus seisma. Et koorik oleks krõbe ja tume, võib küpsetist eelnevalt määrida soolase vee, riisipiima või õli või munaseguga.


Kaja šokolaadine kirsikook

100g tumedat šokolaadi, 5 spl. riisijahu, 1 tl. küpsetuspulbrit, 5 spl. fruktoosi, 50g palmirasva või riisiõli, 3 muna, 1 banaan.
Vahele ja peale: 400g kivideta kirsse, 150g kookoskoort, 2 spl. fruktoosi.

Soojendage ahi 180 kraadini, määrige lahtikäiv vorm rasvaga või vooderdage küpsetuspaberiga. Riivige 2/3 ðokolaadist jämeda riiviga, ülejäänu hakkige noaga peeneks, purustage banaan kahvliga. Pange jahu koos küpsetuspulbri ja fruktoosiga kaussi, tehke keskele süvend, kuhu lööge lahti munad ja pehme palmirasv. Mikserdage kõik läbi. Ettevaatlikult segades lisage ðokolaaditükid ja purustatud banaan. Valage tainas vormi ja küpsetage umbes 40 minutit 180 kraadi juures, laske koogil jahtuda, lõigake pooleks.
Vahustage kookoskoor fruktoosiga tugevaks vahuks, segage sisse kirsid ja pange seda segu koogi vahele ja peale.

Kookose-porgandikook
150g fruktoosi, 5 muna, 250g riivitud porgandeid, 300g kookoshelbeid, 50g kartulijahu, 2 spl. õli.
Vahustage munakollane ja fruktoos, seejärel lisage kookoshelbed, riivitud porgand ja õli. Lõpuks segage sisse ka kartulijahu, soovi korral lisage kergitusainet ja kõige lõpuks vahuks klopitud munavalged. Küpsetage ahjus 45 min.

Piparkoogid
200g palmirasva, 1,5 dl fruktoosi, 1,5 dl siirupit, 2 tl. jahvatatud nelki, 2 tl. kaneeli, 1,5 tl. ingverit, ¾ dl kakao- või jaanikaunapulbrit, 2 muna, ½ tl. soola, 500g riisijahu või erinevate jahude ja tärklise segu.
Segage rasv, siirup, maitseained ja kakaopulber, kuumutage keemiseni, laske jahtuda ja vahustage. Lisage vahustamist jätkates munad. Lisage jahule küpsetuspulber ja sool, segage. Laske taignal külmkapis öö läbi seista (või poolt tundi sügavkülmas). Küpsetage 180 kraadi juures 6 min.

Tooteid gluteenivabade küpsetiste valmistamiseks leiate Via Naturale e-poest

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.