Luud ja liigesed

Luud ja liigesed meie keha tugisüsteem ning elu jooksul peavad nad taluma suurt koormust. Tihtipeale teadvustame nende olemasolu ja nende rolli alles siis, kui luudega midagi juhtub –  tekib kas luumurd, luude hõrenemine või mõni liigesehaigus ja tänu seetõttu meie liikumisvõime kannatab. Kuidas hoolitseda oma keha tugisüsteemi eest nii, et luud ja liigesed oleksid võimalikult tugevad ning suudaks meie heaks veel kaua töötada?

Kaltsium ja luude tervis

Sageli usutakse, et luude tugevust mõjutab meie toidus leiduva kaltsiumi puudus. Vähem on teada see, et luude kadu soodustab ka meie liigne fosforit  tarbimine, rohke rafineeritud suhkru tarbimine, valgurikas toit, liiga happeline toit, rohke soola tarbimine ja mineraalainete vähesus. Kõrvale ei saa jätta ka geneetiliste tegurite olemasolu ja füüsilise aktiivsuse rolli luude tervise säilitamisel.

On teada, et lisaks kaltsiumile on luude moodustamiseks vaja ka selliseid mineraalaineid nagu magneesium, vask, mangaan, tsink ja boor. Kõrvale ei saa jätta ka D-vitamiini olulisust, mis aitab kehal kaltsiumi omastada. Samas ei tasu kaltsiumiga ka liialdada - liigne Ca küll imendub D-vitamiini abil organismis, kuid ladestub luude asemel veresoontes, neerudes ja mujal. Seega luud toetavat toidulisandit valides tuleb kindlasti valida selline preparaat, mis peale kaltsiumi ja D-vitamiini ka kõiki luu jaoks vajalikke mineraale ja vitamiine sisaldaks.

Selleks, et luud püsiksid terved, on vaja panna põhirõhk just taimsele toidule, süüa piisavalt palju rohelist lehtvilja ning vähendada oma loomse toidu tarbimist. Vastupidiselt meie uskumusele, et piim ja piimatooted on parimad osteoporoosi ennetajad, ei ole leitud rohkema piima tarbimise ja luumurdude vätimise vahel seost.  Parimad osteoporoosi vastu kaitsvad toidud on hoopis rohelised aedviljad kapsa perekonnast – nt. brokkoli, rooskapsas jne. Ka sojas leiduvad isoflavonoidid aitavad ennetada luude kadu. Tänu suurele K-vitamiini- ja isoflavonoidide sisaldusele on ideaalne taim ka lutsern, mille idud on heaks lisandiks salatitele ja võileibadele.

Valgurikas toit ning luude ja liigeste tervis

Loomne toit ja piimatooted on võrreldes taimse toiduga ka happelisem, mis soodustab samuti kaltsiumi väljaviimist luudest ning selle eritumist uriiniga. Sama toime on ka kõrge soolasisaldusega toidul, rafineeritud suhkrul alkoholil ja suitsetamisel. Seega luude tervise seisukohast on parim toit aluseline toit, valdavalt aedviljade- ja puuviljade rikas, kuhu kuuluvad pähklid, kaunviljad ning minimaalselt kala, liha –ja piimatooteid.

Ka liigeste seisukohalt on hea vähendada loomse toidu ja piimatoodete osakaalu toidulaual. Liigesepõletike tugevus on seotud liigesevedeliku Ph-tasemega – mida kõrgem happesus, seda suurem valu ja põletik. Taimne toit on aluselisem ja antioksüdantiderikkam kui loomne toit ning seetõttu aitab ka vähendada põletikku liigeses ja põletiku taandumist.

Kuna põletikuvastaseid ühendid tekivad kehas oomega-3 rasvhapetest, siis peame hoolitsema selle eest, et meie menüüs oleks piisavalt külmaveekalu (heeringas, lõhe, sardiinid) ning seemneid (lina-, tudra, kanepi,- ja chiaseemned), mis seda sisaldavad. Liigeseprobleemide ilmnemisel on soovitav lisaks võtta tugevatoimelist kalaõli preparaati, mis sisaldab piisavas annuses nii EPA't kui ka DHA'd.

Toitumine ja liigeste tervis

Reumatoidartriidi puhul on saadud abi ka sellest, kui toidust on jäetud välja levinumad allergeenid või talumatust tekitavad toiduained – nisu, mais, piim ja piimatooted, veiseliha ja kohv.  Väärt katsetamist on ka karumustika perekonda kuuluvate toiduainete menüüst välja jätmine (tomat, kartul, baklsažaan, pipar), sest nendes sisalduvad alkaloidid võivad takistada kollageeni  taastumist liigeses. Toidutalumatuse tuvastamiseks soovitame teha toidutalumatuse testi.

Liigeste eest hoolitsemiseks tuleks tagada, et menüüs oleks piisavalt kaunvilju, lillkapsast, spinatit. Nimelt need toidud on molübdeenirikkad,  mida on vaja meil selleks, et põletiku alandamisega seotud maksapuhastuse faas hästi toimiks. Näiteks pool tassi adžuki ube päevas katab vajaliku päevase molübdeenikoguse. Sobivad ka teised kaunviljad: oad, herned, läätsed ja kikerherned.

Ka väävlit sisaldavad toiduained toetavad maksa puhastumismehhanisme ning neid tasub oma toidualaual hoida. Nende hulka kuuluvad näiteks küüslauk, sibul, rooskaspas, kapsas. Uuringutes on leitud, et artriidi all kannatavatel inimestel on väävlisisaldus küüntes madalam kui tervetel inimestel. Keha puhastusmehhanismide toetamiseks võib kasutada ka väävlirikast toidulisandid MSM-i.

Toidulisandid luude ja liigeste tervise toetuseks

Liigeste tervise seisukohalt kõige olulisem toidulisand on glükosamiin, sest see aitab taastada liigese kõhre ning taastab kahjustatud liigese, mitte ei leevenda üksnes sümptoome. Glükosamiin on sidekoe komponent, millest moodustatakse sidemed, kõõlused, kõhred ja liigesevaheline vedelik. Parim glükosamiini vorm on kehaomane N.A.G (N-atsetüül glükoosamiin), mis on lähteaine paljude koe komponentide sünteesiks.

Vitamiinidest on liigeste struktuuri säilitamiseks olulised B-grupi vitamiinid, A-, E- ja C-vitamiin, tsink, vask ja boor. Taimsetest ekstraktidest on head ananassiensüüm bromelaiin, ingver ja kurkum, mis vähendavad põletikku ning toetavad keha põletikuvastaseid mehhanisme.

Luude tervise jaoks on olulised toidulisandid, mis sisaldavad selliseid mineraalaineid nagu kaltsium, magneesium, vask, mangaan, tsink ja boor. Selle kõrvale soovitame tarbida D3-vitamiini vähemalt 1000 iu päevas.

Via Naturale e-poes saadaolevad toidulisandid

Super Osteofood 90 tabletti - parimad toitained luudele

Täielik spekter toitaineid luude tugevdamiseks. Sisaldab hästiimenduvas vormis looduslikku merekaltsiumi, magneesiumi ning C-vitamiini. Toidulisandis on lisaks kaltsiumile ja magneesiumile ka sellised mineraalid nagu mangaan, tsink, vask, boor, räni ja vitamiinid B6, C, D. Toode sisaldab ka orgaanilist fermenteeritud sojaekstrakti Soyagen, mis aitab kaasa luude moodustumisele ja aitab hoida hormonaalsüsteemi normaalsena.

 

N.A.G 60 kapslit - liigestele ja sidekudedele

N-atsetüül-glükosamiin on aminosuhkur, mis koosneb aminohapetest ja glükoosist. Aminosuhkrud on keha kõikide kudede asendamatud komponendid. N.A.G on teadaolevalt kõige paremini imenduv glükosamiini vorm.




Kalaõli MEGA EPA 30/60 kapslit
Puhas kalaõli, mida on rangelt kontrollitud erinevate saasteainete ja pestitsiidide osas. Sisaldab Vaikse ookeani ja Antarktika vetest püütud sardiinide ja anšooviste õli. Mega EPA tootmisel on kasutatud unikaalset NEO-3™ tehnoloogiat, mis tagab kalaõli parima kvaliteedi ning rasvhapete kõrge kontsentratsiooni. Päevane annus 2 kaplsit sisaldab 524 mg EPA-t & 375mg DHA-d.




Kalaõli Mega EPA Forte 60 kapslit

Sisaldab puhast kalaõli, mida on saadud Vaikse ookeani anšoovistest ja sardiinidest. Kontrollitud erinevate saasteainete ja pestitsiidide suhtes. Mega EPA tootmisel on kasutatud unikaalset NEO-3™ tehnoloogiat, mis tagab kalaõli parima kvaliteedi ning rasvhapete kõrge kontsentratsiooni. Päevane annus 2 kapslit sisaldab 790 mg EPA-t ja 530 mg DHA-d.
 

Luude ja liigeste  toetuseks mõeldud toidulisandite täieliku valikuga saate tutvuda Via naturale e-poes ja kontoris aadressil Kalevi 108, Tartu.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.