Luud ja liigesed

Luud ja liigesed meie keha tugisüsteem ning elu jooksul peavad nad taluma suurt koormust. Tihtipeale teadvustame nende olemasolu ja nende rolli alles siis, kui luudega midagi juhtub –  tekib kas luumurd, luude hõrenemine või mõni liigesehaigus ja tänu seetõttu meie liikumisvõime kannatab. Kuidas hoolitseda oma keha tugisüsteemi eest nii, et luud ja liigesed oleksid võimalikult tugevad ning suudaks meie heaks veel kaua töötada?

Kaltsium ja luude tervis

Sageli usutakse, et luude tugevust mõjutab meie toidus leiduva kaltsiumi puudus. Vähem on teada see, et luude kadu soodustab ka meie liigne fosforit  tarbimine, rohke rafineeritud suhkru tarbimine, valgurikas toit, liiga happeline toit, rohke soola tarbimine ja mineraalainete vähesus. Kõrvale ei saa jätta ka geneetiliste tegurite olemasolu ja füüsilise aktiivsuse rolli luude tervise säilitamisel.

On teada, et lisaks kaltsiumile on luude moodustamiseks vaja ka selliseid mineraalaineid nagu magneesium, vask, mangaan, tsink ja boor. Kõrvale ei saa jätta ka D-vitamiini olulisust, mis aitab kehal kaltsiumi omastada. Samas ei tasu kaltsiumiga ka liialdada - liigne kaltsium küll imendub D-vitamiini abil organismis, kuid ladestub luude asemel veresoontes, neerudes ja mujal. Seega luud toetavat toidulisandit valides tuleb kindlasti valida selline preparaat, mis peale kaltsiumi ja D-vitamiini ka kõiki luu jaoks vajalikke mineraale ja vitamiine sisaldaks.

Selleks, et luud püsiksid terved, on vaja panna põhirõhk just taimsele toidule, süüa piisavalt palju rohelist lehtvilja ning vähendada oma loomse toidu tarbimist. Vastupidiselt meie uskumusele, et piim ja piimatooted on parimad osteoporoosi ennetajad, ei ole leitud rohkema piima tarbimise ja luumurdude vätimise vahel seost.  Parimad osteoporoosi vastu kaitsvad toidud on hoopis rohelised aedviljad kapsa perekonnast – nt. brokkoli, rooskapsas jne. Ka sojas leiduvad isoflavonoidid aitavad ennetada luude kadu. Tänu suurele K-vitamiini- ja isoflavonoidide sisaldusele on ideaalne taim ka lutsern, mille idud on heaks lisandiks salatitele ja võileibadele.
 

Valgurikas toit ning luude ja liigeste tervis

Loomne toit ja piimatooted on võrreldes taimse toiduga ka happelisem, mis soodustab samuti kaltsiumi väljaviimist luudest ning selle eritumist uriiniga. Sama toime on ka kõrge soolasisaldusega toidul, rafineeritud suhkrul alkoholil ja suitsetamisel. Seega luude tervise seisukohast on parim toit aluseline toit, valdavalt aedviljade- ja puuviljade rikas, kuhu kuuluvad pähklid, kaunviljad ning minimaalselt kala, liha –ja piimatooteid.

Ka liigeste seisukohalt on hea vähendada loomse toidu ja piimatoodete osakaalu toidulaual. Liigesepõletike tugevus on seotud liigesevedeliku Ph-tasemega – mida kõrgem happesus, seda suurem valu ja põletik. Taimne toit on aluselisem ja antioksüdantiderikkam kui loomne toit ning seetõttu aitab ka vähendada põletikku liigeses ja põletiku taandumist.

Kuna põletikuvastaseid ühendid tekivad kehas oomega-3 rasvhapetest, siis peame hoolitsema selle eest, et meie menüüs oleks piisavalt külmaveekalu (heeringas, lõhe, sardiinid) ning seemneid (lina-, tudra, kanepi,- ja chiaseemned), mis seda sisaldavad. Liigeseprobleemide ilmnemisel on soovitav lisaks võtta tugevatoimelist kalaõli preparaati, mis sisaldab piisavas annuses nii EPA't kui ka DHA'd.
 

Toitumine ja liigeste tervis

Reumatoidartriidi puhul on saadud abi ka sellest, kui toidust on jäetud välja levinumad allergeenid või talumatust tekitavad toiduained – nisu, mais, piim ja piimatooted, veiseliha ja kohv.  Väärt katsetamist on ka karumustika perekonda kuuluvate toiduainete menüüst välja jätmine (tomat, kartul, baklsažaan, pipar), sest nendes sisalduvad alkaloidid võivad takistada kollageeni  taastumist liigeses. Toidutalumatuse tuvastamiseks soovitame teha toidutalumatuse testi.

Liigeste eest hoolitsemiseks tuleks tagada, et menüüs oleks piisavalt kaunvilju, lillkapsast, spinatit. Nimelt need toidud on molübdeenirikkad,  mida on vaja meil selleks, et põletiku alandamisega seotud maksapuhastuse faas hästi toimiks. Näiteks pool tassi adžuki ube päevas katab vajaliku päevase molübdeenikoguse. Sobivad ka teised kaunviljad: oad, herned, läätsed ja kikerherned.

Ka väävlit sisaldavad toiduained toetavad maksa puhastumismehhanisme ning neid tasub oma toidualaual hoida. Nende hulka kuuluvad näiteks küüslauk, sibul, rooskaspas, kapsas. Uuringutes on leitud, et artriidi all kannatavatel inimestel on väävlisisaldus küüntes madalam kui tervetel inimestel. Keha puhastusmehhanismide toetamiseks võib kasutada ka väävlirikast toidulisandid MSM-i.
 

Toidulisandid luude ja liigeste tervise toetuseks

Liigeste tervise seisukohalt kõige olulisem toidulisand on glükosamiin, sest see aitab taastada liigese kõhre ning taastab kahjustatud liigese, mitte ei leevenda üksnes sümptoome. Glükosamiin on sidekoe komponent, millest moodustatakse sidemed, kõõlused, kõhred ja liigesevaheline vedelik. Glükosamiini toodab meie keha ise, kuid selle produktsioon väheneb eaga. Glükosamiini vajadus on suurem ka osteoartriidi, põletiku ja vigastuste korral. Sellisel puhul tasuks glükosamiini toidulisandina juurde võtta. Apteekidest leiab tavaliselt  sulfaadi vormis glükosamiini, kuid puhtamad ning kõrgema glükosamiini sisaldusega on hüdrokloriidi vormis lisandid. (glükosamiinsulfaat sisaldab rohkem soola).  Hea glükosamiini vorm on ka koorikloomadest saadud  N.A.G (n-atsetüül glükoosamiin). Parimate tulemuste saavutamiseks soovitatakse tarbida 1500 mg glükosamiini 3 kuu vältel ning seejärel tulemusi hinnata.

Vitamiinidest on liigeste struktuuri säilitamiseks olulised B-grupi vitamiinid, A-, E- ja C-vitamiin, tsink, vask ja boor. Vitamiin C  on kofaktor kollageeni, proteoglükaanide ning sidekoe sünteesil, millest liigesed koosnevad. Kasu võib olla ka kollageeni sisaldavate lisandite manustamiseks - hea imenduvusega kollageeni preparaat võib aidata kaasa sidekoe taastumisele ja ülesehitamisele. Taimsetest ekstraktidest on head ananassiensüüm bromelaiin, ingver ja kurkum, mis vähendavad põletikku ning toetavad keha põletikuvastaseid mehhanisme.

Luude tervise jaoks on olulised toidulisandid, mis sisaldavad selliseid mineraalaineid nagu kaltsium, magneesium, vask, mangaan, tsink, boor ning vitamiin K2. Selle lisaks soovitame tarbida D3-vitamiini vähemalt 2000 iu päevas.

Magneesium aitab kaasa kaltsiumi ja C-vitamiin imendumisele ning osaleb D-vitamiin aktiivsesse vormi muutmisel. Head magneesiumiallikad on rohelised lehtviljad (näiteks spinat), pähklid, päevalille- ja seesamiseemned, kauviljad ning täisteraviljad. Kuna D-vitamiini saab peamiselt päikesevalgusest, on meie laiuskraadil piisava D-vitamiini taseme tagamine problemaatiline - D-vitamiin tasuks kindlasti lisandina juurde võtta! 

Sarnaselt liigeste tervisele on C-vitamiin oluline ka luude tervise puhul, aidates kaasa kollageeni moodustumisele, mis on luumaatriksi jaoks oluline ehituskivi.

Luude moodustumiseks on luude koostises ohtralt leiduva valgu osteokaltsiini tootmiseks on vaja K2 vitamiini. Madalat K2-vitamiini taset seostatakse luumurdudega.  Heaks K2-vitamiini allikaks on Jaapanis populaarne toit natto (fermenteeritud sojaoad), lisaks aitavad K2-vitamiini toota ka soolebakterid. Kui teil esineb probleeme luudega ning samas pole ka seedimine päris korras, soovitame K2-vitamiini lisandina juurde tarvitada.


Via Naturale e-poes saadaolevad toidulisandid


Super Osteofood 90 tabletti - parimad toitained luudele

Täielik spekter toitaineid luude tugevdamiseks. Sisaldab hästiimenduvas vormis looduslikku merekaltsiumi, magneesiumi ning C-vitamiini. Toidulisandis on lisaks kaltsiumile ja magneesiumile ka sellised mineraalid nagu mangaan, tsink, vask, boor, räni ja vitamiinid B6, C, D. Toode sisaldab ka orgaanilist fermenteeritud sojaekstrakti Soyagen, mis aitab kaasa luude moodustumisele ja aitab hoida hormonaalsüsteemi normaalsena.
Augustis -20% soodsam! Vaata lähemalt

 
MSM Glucosamine Joint Complex - liigestele kompleks

MSMi ja glükoosamiiniga  kompleks liigeste tervise säilitamiseks. Sisaldab hea imenduvusega glükosamiinhüdrokloriidi. Koostisesse kuuluvad ka  C-vitamiin, mineraalid, ženženn, ingver, seller ja nõges paindlike liigeste ja lihaste säilitamiseks.
Augustis -20% soodsam! Vaata lähemalt
                    

MSM tabletid ja pulber 


MSM on väävliühend, mis on  hea painduvate lihaste ja liigeste säilitamiseks. Samuti peetakse seda ilumineraaliks, kuna aitab hoida nahka, küüsi ja juukseid normaalsena.   Võib aidata kaasa organismi puhastumisele.
Augustis -20% soodsam! Vaata lähemalt    
                     


Lemon Fish Oil - sidrunimaitseline kalaõli
                     

Tugevatoimeline kalaõli, mis on maitsev võetuna otse lusikalt. Sidrun kaotab kala maitse ja toote võtmisel ei jää mingit järelmaitset. See kalaõli on garanteeritud puhtusega ja lisaainetevaba, regulaarselt kontrollitud saasteainete ning PCB suhtes. Kalaõli on saadud Vaikse ookeani väikeste kalade rasvast (anšoovistest, heeringatest, makrellidest ja sardiinidest).


Luude ja liigeste  toetuseks mõeldud toidulisandite täieliku valikuga saate tutvuda Via naturale e-poes ja kontoris aadressil Kalevi 108, Tartu.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.