Mis on antioksüdandid?


Asume kohe asja kallale. Mis täpsemalt on antioksüdandidd? Me teame, et neid on vaja ning arvame, et need on kasulikud, kuid miks täpsemalt? Miks on antioksüdandid olulised kroonilsite haiguste ennetamisel ning vananemisprotsesside aeglustamisel? Antioksüdantide mõistet kasutatakse päris tihti, kuid kas me saame ka tegelikult aru, mis see meie tervise jaoks tähendab? Vaatame lähemalt!


Antioksüdant on aine, mis takistab oksüdatsiooni. Mis on oksüdatsioon?

Kasutades teaduslikke termineid, võime öelda, et oksüdatsioon on aine ühinemine hapnikuga. Kujutage ette värskelt lõigatud õuna või avokaadot, mis muutub õhu käes pruuniks, naela, mis hakkab roostetama või vasest monumenti, mis muutub roheliseks. Need on igapäevased näited oksüdatsioonist. Enamikel juhtudel toob oksüdatsioon kaasa kahjustuse või hävingu.
 
Oksüdeerumine käigus tekivad vabad radikaalid, “rahutud väiksed tegelased”, mis on nende tavapärasest kodust lahti lastud ja lähevad nüüd naabruskonda lõhkuma ja segadust tekitama. Vabad radikaalid mõjuvad kahjulikult rakuseintele, valkudele, DNA ekspressioonile, mis võib omakorda vallandada erinevaid haigusi. Antioksüdandid on ühendid, mis meid nende protsesside eest kaitsevad.
 
Looduses leidub antioksüdante külluslikult, kuna taimed kasutavad neid enda kaitsmiseks. Looduslikes terviktoitudes (aed- ja puuviljades, täisteraviljas) sisalduvad toitained on vajalikud selleks, et taastada kehasiseseid biokeemilisi protsesse. Vaatamata sellele ei ole meie organismis mõnikord piisvalt antioksüdante. Selle olukorra tingivad tänapäeva modernse maailma tõsiasjad – linnastumine, intensiivpõllumajandus (põllumaade ja muldade väljakurnamine), kiire ja stressirikas elustiil, kiirtoitude kättesaadavus. Seetõttu ei ole alati võimalik tagada keha jaoks piisavalt toitaineid, et vabu radikaale kahjutuks teha.
 
Kuigi vabade radikaalide teke organismis on loomulik protsess, saame me vabu radikaale ka keskkonnast. Neid leidub näiteks kõrbenud ja praetud toitudes, kodukeemias, kosmeetikas ja  saastunud õhus. Nüüd peaks olema selge, kuidas antioksüdandid aitavad vananemist vältida, kaitsevad krooniliste haiguste eest, vähendavad haigestumise tõenäosust, parandavad vaimset tervist ja mälu ning aitavad kaasa üldisele tervisele.


Mida me saame enda kaitsmiseks teha?

• Sööge nii palju kui võimalik kohalikku ja/või mahetoitu
• Ehitage oma toidulaud üles terviktoitudele – sööge rohkelt värskeid aed- ja puuvilju ning täisteravilja
• Vähendage töödeldud toitude tarbimist (ideaalis elimineeridege need oma menüüst)
• Säilitage hea tuju, jooge piisavalt vett ja vältige stressi
• Hoidke oma soolestiku tervis korras. Hea seedimine on hea tervise alustala!
• Lisage oma menüüsse toitaineid, mis aitavad toetada antioksüdantite aktiivsust:
  • Kurkum – sisadab aktiivset komponenti kurkumiini. See vürts on tuntud oma vähkitapvate, mälu parandavate ja vananamisvastaste omaduste poolest.
  • Vitamiin C – parandab immuunrakkude tööd (makrofaagid & T-lümfotsüüdid)
  • Vitamiin D – aitab kaasa immuunsüsteemi normaalsele talitlusele ning aitab vältida autoimmuunhaiguste kujunemist1.
  • Viinamarjaseemne ekstrakt (Vitaflavan®) – ideaalne oligomeersete proantotsüanidiinide (OPC) allikas. Nendel antioksüdantidel umbes 50 korda tugevam vabu radikaale siduv võime kui C- ja E-vitamiinil
  • Probiootikumid2 – Probiootikume seostatakse tavaliselt seedimise ning immuunsüsteemi tervisega, kuid head bakterid võivad aidata vähendada ka oksüdatsiooni ning põletikke
  • Kvertsetiin – Üks kõige võimsamaid antioksüdante, mis aitab kaasa normaalsele histamiini vabastamisele ning toetab immuunsüsteemi üliaktiivususe puhul

Parima valiku antioksüdante leiate Via Naturale e-poest

Antioksüdantide kompleks ning Bio-Acidophilus Forte 7 probiootikumid juunis -20% soodsamad!

         

Allikad
1. Griffin, M.D., Xing, N. and Kumar R. (2003) Vitamin D and its analogs as regulators of immune activation and antigen presentation. Annual Review of Nutrition, 23, 117-145.
2. Lamprecht M et al. Probiotic supplementation affects markers of intestinal barrier, oxidation, and inflammation in trained men; a randomized, doubleblinded, placebo-controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2012 Sep 20;9(1):45.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.