Mis on metüülimine?

Metüülimine on biokeemiline protsess, mille käigus keha toodab vajalikke aineid ja aitab kehast eemaldada toksiine – me metüülime umbes miljard korda sekundis. See on nagu tants, mille käigus biokemikaalid annavad metüülgrupi ühelt teisele. Lihtsamalt öeldes on tegemist  protsessiga, mille abil hoitakse kehakeemiat tasakaalus.  Metüülimine on oluline meeleolu, aju funktsioneerimise, energiatootmise, organismi puhastumise, immuunsüsteemi ja paljude muude funktsioonide jaoks.

Metüülimine sõltub suuresti toidus leiduvast foolhappest, millest keha toodab olulise ühendi metüülfolaadi ehk 5-MTHF-i, mis on foolhappe aktiivne vorm. Koos B12-vitamiiniga toodetakse seejärel SAMe (s-adenosüülmetioniin), mis saab seejärel annetada metüülgrupi oluliste protsesside jaoks kehas.


Metüülimisest sõltub:

* Energia tootmine (ATP)
* Meeleolu ja une regulatsioon närvivahendusainete kaudu (dopamiin, serontoniin, adrenaliin ja melatoniin)
* Hormoonide ainevahetus, sealhulgas menstruaaltsükli regulaarsus
* DNA õige jagunemine ning rakkude uuenemine (iseäranis oluline rasedate, laste ja kroonilisi haigusi põdevate isikute puhul)
* Keskkonnatoksiinidest, sealhulgas raskmetallidest vabanemine
* Sapphapete tootmine, mis on oluline rasvade seedimiseks ning rasvlahustuvate vitamiinide omastamiseks (D, E, A, K)
* Närvirakkude müeliniseerumine – närve ümbritseva struktuuri moodustumine, mis on oluline närvisüsteemi normaalseks funktsioneerimiseks
* Immmunrakkude tootmine, mis pakuvad kaitset patogeenide eest
* Liigsest histamiinist vabanemine, mis võib põhjustada astmat või heinapalavikku
* Vabade radikaalide või saastainete poolt põhjustatud mutatsioonide vältimine
* Fosfolipiidide süntees. Fosfolipiidid on vajalikud rakumembraanide ja rakkude struktuuri tagamiseks ning rakkudevaheliseks kommunikatsiooniks

Kehva metüülimist seostatakse paljude tervisemuredega, sealhugas Alzheimeri tõve1, polütsüstiliste munasarjade2, sünnidefektide3, multiple sclerosis'e4, depressiooni5, autismi6, migreeni7 ja südamehaigustega8

 

Mis mõjutab metüülimist?

Metüülimise jaoks on kehal lisaks metüülfolaadile ja metüülkobolamiinile vaja  ka tsinki, magneesiumi, koliini, B6- ja B2- vitamiini. Kui teil jääb neist toitainetest vajaka, siis võib juhtuda, et metüülimine ei toimi piisavalt efektiivselt ning sellest sõltuvad funktsioonid kehas kannatavad. Näiteks, kui olete taimetoitlane, siis on suurem tõenäosus, et te ei saa toidust kätte piisavalt B12- ja B6- vitamiini, tsinki ja koliini. Segatoiduliste toidulaualt võib puudu tulla folaadist ning magneesiumist, eriti siis, kui te ei söö piisavalt rohelisi lehtvilju. Kui teil esineb seedehäireid (näiteks ärritunud soole sündroom) või tarbite happealandajaid, siis võib nende toitainete imendumine olla häiritud.

Lisaks tuleb arvesse võtta ka teisi faktoreid, mis keha metüüldoonoritest tühjendavad. Elustiilist ja keskkonnast tingitud faktorid võivad juhtuda keha tähelepanu metüülimiselt kõrvale. Nii psüühiline kui ka füüsiline stress (näiteks pidevad külmetushaigused, veresuhkru tasakaalutus, liigsed treeningud) võivad keha metüülvarusid tühjendada, kuna nende protsesside jaoks on vaja erinevaid hormoone ja neurotransmittereid, mis sõltuvad otseselt metüülimisest.  Kõrge suhkrusisaldusega dieet ning keskkonnatoksiinidega kokkupuude (kosmeetika, raskmetallid, plastik, sigaretisuits) on üsna olulised faktorid, mis võivad keha metüülgruppidest kiirest tühjendada.

Lisaks mõjutab metüülimist ka meie geneetiline eelsoodumus. On teada, et umbes 20% inimestest on metüülimise protsess geneetiliselt kahjustunud. Seda põhjustab MTHFR geeni (metüülentetetrahüdrofolaadi reduktaas) polümorfism, mille tulemusel ei suuda inimese keha koguni kuni 70 % ulatuses foolhapet metüülfolaadks ümber töödelda9. Geenidefekti osas võimalik lasta ennast geneetiku juures testida.

Vaatamata selle, kas teil on geenidefekt või mitte – kui teil esineb mitmeid tõsiseid terviseprobleeme või kroonilisi haigusi, siis on suur tõenäosus, et metüülimine on häiritud ja seda tuleks vajalike toitainetega toetada. Mille järgi ära tunda, et metüülimine ei toimi piisavalt efektiivselt?


Kuidas ma tean, et mul on probleeme metüülimisega?

• Hormonaalne tasakaalutus: PMS, endometrioos, polütsüstilised munasarjad või vererohke menstruatsioon
• Viljatus (nii naistel kui ka meestel), raseduste katkemised, pre-eklampsia
• Südame-veresoonkonna haigused, kõrge vererõhk, infarktide ajalugu perekonnas
• Autoimmuunhaigused, sh multiple sclerosis, reumatoidartriit, autoimmuunsed kilpnäärmehaigused
• Allergiad – ekseemid, heinapalavik, astma
• Depressioon, ärevus, vaimsed probleemid
• Tujukõikumised, perfektsionism, ülemõtlemine, mõtete udusus
• Mäluhäired, uneprobleemid, dementsus, Alzheimeri tõbi
• Krooniline väsimus, fibromüalgia
• Autism, hüperaktiivsus
• Põletikulised haigused
• Ebaharilikult kõrge B12-tase veres, kuna puudub võime B12-vitamiini töödelda
• Keelekida, spina bifida või suulaelõhe esinemine vastsündinul
• Vähi esinemine perekonnas


Metüülfolaat ja foolhape – milles seisneb erinevus?

Nagu juba jutuks oli, siis metüülfolaat on efektiivse metüülimise jaoks väga oluline. Meie toidus leidub folaate sellises vormis, mida peab keha enamasti alles metüülfolaadiks ümber töötlema. Toidulisandites on kõige tihedamini kasutatav vorm on foolhape - vitamiin, millel on väga palju kasulikke toimeid. Näiteks rasedate naiste hulgas tehtud uuringutes on leitud, et foolhappe manustamine raseduse ajal aitab neuraaltoru defektide esinemist vähendada koguni 70 % juhtudel10.

Vaatamata foolhappe kasulikele toimetele ei suuda paljud meist foolhapet piisavalt efektiivselt omastada. Seetõttu on parema imenduvusega vorm – metüülfolaat – kasulik kõigile, aga eriti neile, kellel on probleeme metüülimisega. Kui manustate metüülfolaati 5-MTHF vormis, saab keha vahele jätta mõned ensümaatilised protsessid, mis tähendab seda, et see imendub kiiremini ja jõuab vereringesse rutem oma tööd tegema. On leitud, et Quatrefolic®  on kõige efektiivsem ja kiireima imenduvusega folaadivorm. Selle imendumine on tunduvalt parem, kui toidus leiduvatel folaatidel või lisandina manustataval foolhappel11.

Kõige mõistlikum on võtta multivitamiini, mis sisaldab heas annuses metüülfolaati ja metüülkobolamiini koos teiste metüülimiseks vajalike toitainetega. Vedelas vormis metüülfolaat võib olla kasulik siis, kui teil on vaja manustada seda vitamiini spetsiifilises annuses, kui teil esineb seedeprobleeme või on raskusi kapslite neelamisega.


Kuidas tagada hea metüülimine?

Toitumine

*Lisage menüüsse rohelisi lehtvilju (kale, spinat, brokoli), mereande, kvaliteetset liha, pähkleid ja seemneid, munakollast, kaunvilju.
*Parandage seedimist ning tarbige toite, mis aitavad tasakaalustada soolestiku mikrofloorat. Õige bakteriaalne tasakaal paranda teatud toitainete imendumist parandada. Teatud bakteritüved, iseäranis Lactobacilli and Bifidobacterium võivad aidata folaate toota.12 Sööge rohkelt toite, mis sisaldavad probiootikume (hapukapsas, kimchi, keefir) ja prebiootikume (sigur, Jeruusalemma artišokk, sibul, küüslauk jne). Nendes toitudes leidub ka fruktooligosahhariide (F.O.S.), mis aitavad soodustada heade bakterite kasvu soolestikus.13,14
*Vähendage põletikku ja allergiat tekitavate toitude osakaalu - gluteeni sisaldavad teraviljad, piimatooted, soja ja mais
*Vähendage  oma menüüs suhkrurikaste toitude ja kiiresti imenduvate süsivesikute osakaalu
*Vältige tugevalt töödeldud ja toitainevaeste toitude tarbimist (konservtoidud)
*Vältige stimulante nagu alkohol ja kofeiini sisaldavad joogid, mis võivad tühjendada keha B-vitamiini varusid ning suurendada stressihormoonide hulka
*Tarbige rohelist teed, kurkumit, ristõieliste sugukonnast pärit aedvilju (lillkapsast ja Brüsseli kapsast), väikestes kogustes mahedat punast veini, lauguliste perekonnast pärit taimi (sibulat ja küüslauku), tomatit, õunu ning tsitruselisi.15 Need toidud aitavad tasakaalustada metüülimist ning kaitsta DNA-d.
 


Keskkond ja elustiil

*Vähendage riisitoitude tarbimist nende kõrge arseenisisalduse tõttu, eriti mittemahedat päritolu riisi, riisipiima, galette, jahu ning gluteenivabu riisitoite16
*Vältide kokkupuudet keskkonnatoksiinidega, tarbige võimalusel mahetoitu ning kasutage looduslikke kosmeetikatooteid
*Kontrollige kodus vee kvaliteeti ning jälgi filtrite olukorda
*Vähendage kokkupuudet östrogeenilaadsete kemikaalidega (ksenoöstrogeenid), vähendage plastikpakendite osakaalu ning vältige laiatarbekosmeetikat
*Parandage oma und, kasutades rahustavaid ürte ja toitaineid (sidrunmeliss ja magneesium) ning kasutades erinevaid lõõgastustehnikaid
*Vähendage stressi – treenige mõistlikult ning jätke aega taastumiseks. On leitud, et joogal, meditatsioonil17,18 ja Tai Chi’l19 on metüülimisele positiivne toime
 

Via Naturale e-poes novembris valik metüülimist toetavaid lisandeid -20% !




Allikad
1. McCaddon A. Vitamin B12 in neurology and ageing; clinical and genetic aspects. Biochimie. 2013; 95(5):1066-1076.

2. Wang XX et al. Genome-wide DNA methylation and gene expression patterns provide insight into polycystic ovary syndrome development. Oncotarget. 2014;5(16):6603-6610.

3. Donnan J et al. A systematic review of the risk factors associated with the onset and natural progression of spina bifida. Neurotoxicology. 2016. [Epub ahead of print].

4. Neven KY et al. Repetitive element hypermethylation in multiple sclerosis patients. BMC Genet. 2016;17(1):84

5. Gandolfo G et al. Association of the COMT synonymous polymorphism Leu136Leu and missense variant Vak158Met with mood disorders. J Affect Disord. 2015; 177:108-113.

6. Shaik Mohammad N et al. Clinical utility of folate pathway genetic polymorphisms in the diagnosis of autism spectrum disorders. Psychiatr Genet. 2016;26(6):281-286.

7. Liu A et al. Analysis of the MTHFR C677T variant with migraine phenotypes. . BMC Research Notes 2010;3:213.

8. Wernimont SM et al. Polymorphisms in serine hydroxymethyltransferase 1 and methylenetetrahydrofolate reductase interact to increase cardiovascular disease risk in humans. J Nutr.2011;141(2):255-60.

9. Frosst P et al. A candidate genetic risk factor for vascular disease: a common mutation in methylenetetrahydrofolate reductase. Nat Genet. 1995;10:111-13.

10. NHS, available at: http://www.nhs.uk/conditions/spina-bifida/pages/causes.aspx. Accessed 02.03.2017

11. Miraglia N et al. Enhanced oral bioavailability of a novel folate salt: comparison with folic acid and a calcium folate salt in a pharmacokinetic study in rats. Minerva Ginecol. 2016;68(2): 99-105.

12. Rossi M, Amaretti A, Raimondi S. Folate Production by Probiotic Bacteria. Nutrients. 2011;3(1):118-134.

13. Gibson GR, Beatty ER, Wang X & Cummings JH. Selective stimulation of bifidobacteria in the human colon by oligofructose and inulin. Gastroenterol. 1995 108:975-982.

14. Bouhnik Y et al. Effects of fructo-oligosaccharides ingestion on fecal bifidobacteria and selected metabolic indexes of colon carcinogenesis in healthy humans. Nutr Cancer. 1996;26(1):21-9.

15.Thakur VS et al. Plant Phytochemicals as Epigenetic Modulators: Role in Cancer Chemoprevention. The AAPS Journal. 2014;16(1):151-163.

16. Food Standards Agency. Survey of total and inorganic arsenic in rice drinks. Last updated: May 2009. Available at: https://www.food.gov.uk/science/research/surveilla...

17.Rima D, et al. Oxidative Stress Induced Damage to Paternal Genome and Impact of Meditation and Yoga - Can it Reduce Incidence of Childhood Cancer? Asian Pac J Cancer Prev. 2016;9;17(9):4517-4525.

18. Harkess KN et al. Preliminary indications of the effect of a brief yoga intervention on markers of inflammation and DNA methylation in chronically stressed women. Translational Psychiatry. 2016;6(11):e965.

19. Ren H. et al. Epigenetic Changes in Response to Tai Chi Practice: A Pilot Investigation of DNA Methylation Marks. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2012:Article ID 841810: 9 pages.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.