Rasedus ja toitumine










Õige toitumine on ääretult oluline nii rasestumiseks kui ka raseduse ajal ema ja loote tervise tagamiseks. Naise jaoks on rasedus suureks väljakutseks, kuna kehas toimuvad märkimisväärsed bioloogilised muutused.  Suureneb toitainevajadus ning toimuvad hormonaalsed muutused, mis võivad esile kutsuda ka mitmeid sümptomeid või isegi rasedusaegseid haigusseisundeid (näiteks refluks, rasedusaegne diabeet või probleemid kilpäärmega). Anname ülevaate, mida tuleks raseduse ajal toiduvaliku osas silmas pidada, et head tervist säilitada ning tagada lapse arenguks kõik vajalik.

Valgud

Liigesed, lihased, luud, nahk ja juuksed moodustuvad valkudest. Piisav valgukogus on oluline nii loote arenguks kui ka ema tervise jaoks. Kui esimesel trimestril suureneb valguvajadus minimaalselt, siis teisel ja kolmandal trimestril tuleks menüü valgurohkusele veidi enam tähelepanu pöörata. Valguvajadus suureneb raseduse ajal 13 % ulatuses – 45 grammist päevas  51 grammini1.  See tähendab, et tavatoidule lisaks  võiks tarbida ca 100 g kodujuustu, tuunikala või lõhet. Lisavalguallikana võib tarbida ka kinoad, tatart, ube, läätsesid ning mõningaid köögivilju (valgurikkad on näiteks brokoli ja spinat), kanepi proteiinipulbrit (1 spl sisaldab ca 7g valku)2. Liigse loomse valgu tarbimisega tuleks olla ettevaatlik - loomsed produktid (iseäranis lihatooted) sisaldavad ka suures koguses soovimatut küllastunud rasva, samas kui taimsed valguallikad sisaldavad kasulikke kompleksseid süsivesikuid ja tekitavad kehas vähem happesust.
 

Vesi

Raseduse ajal peaks rohkem vett jooma. On leitud, et naine kannab raseduse ajal oma kehas 6-9 liitrit vett. Vett vajatakse vereloomeks, platsenta koostisesse ning beebi keha jaoks. On väga oluline hoida kehas veetasakaalu, eelistades vett teele, kohvile ja kihisevatele jookidele. Oma tavapärasele veetarbimisele soovitatakse lisaks juua 300 ml vett päevas.

Head rasvad

Raseduse ajal on väga oluline tarbida häid rasvu. DHA on oomega-3 rasvhape, mida leidub kalaõlis. Raseduse ajal kogutakse DHA-d areneva lapse ajju ning silmadesse, seega on oluline, et emal oleks piisav rasvhapete varu. Enneaegsetel lastel, kes ei ole saanud piisavalt DHA-d, on suurem risk vaegnägemisele ja aju puudulikule arengule. Piisav DHA varu raseda kehas vähendab ka enneaegse sünnituse ohtu.


Et leida raseduse ajal parimad valgu, rasva ja süsivesikute allikad, soovitame jälgida neid lihtsaid juhiseid:

• Söö kaks portsjonit ube, läätsesid, tatart, kinoad, tofut, valgurikkaid aedvilju ning üks portsjon liha, kala, juustu või vabapidamisel peetud kanade muna
• Hoidu liigsest loomsest valgust
• Söö 2 supilusikatäit jahvatatud seemneid iga päev või tarbi 2 spl külmpressitud seemneõli (kanepiõli)
• Väldi praetud toite, kõrbenud või pruunistunud rasva, küllastunud ja hüdrogeenitud rasva
• Söö kolm või enam portsjonit tumerohelisi lehtvilju ning juurvilju nagu porgand, maguskartul, brokoli, idud, spinat, rohelised oad või paprika
• Söö kolm või enam portsjonit värskeid puuvilju - õunad, pirnid, banaanid, marjad, melonid või tsitrusviljad
• Söö neli või enam portsjonit täisteravilja – riisi, hirssi, rukist, kaera, täisteranisu, maisi, kinoad, leiba, pastat või kaunvilju
• Hoidu suhkrust ja suhkruga magustatud toitudest, väldi rafineeritud tooteid

Mikrotoitained

Raseduse ajal on suureneb A-, D- ja B12-vitamiinide, foolhappe, raua, kaltsiumi, magneesiumi ja tsingi vajadus3. Toome siinkohal välja mõned seosed toitainete tasemega raseduse ajal ning erinevate terviseseisundite vahel.

Multivitamiini kasutamine vähendab madala sünnikaalu ja enneaegse sünnituse riski4
• Tsink5 ja oomega-3 rasvhapped6 vähendavad enneaegse sünnituse esinemise riski. Raskeid sünnitusi seostatakse muuhulgas ka tsingipuudusega7
D-vitamiini manustamine kuni 4000 iu päevas suurendab normaalajaga raseduse tõenäosust ning vähendab pre-eklampsia riski8
Foolhape aitab 70 % juhtudest ennetada neuraaltoru defekte nagu spina bifida9 ning pakub kaitset Downi sündroomi10 ja suulaelõhe eest11, samuti vähendab autismi esinemise riski12
• A-vitamiini puudus võib tekitada kanapimedust ja pimedust ning suurendab vastuvõtlikkust haigustele13
• Koliin14 ja inositool15 vähendavad neuraaltoru defekte
• Rasedusaegne joodipuudus võib hilisemalt mõjutada imikute ja laste kognitiivset arengut16
• Kalaõlis leiduvad EPA ja DHA toetavad loote närvisüsteemi17, psühhomotoorikat18 ja silmade arengut19
• Seleenipuudust seostatakse loote aeglasema arenguga20
• Madal B12-, B6- vitamiini21, folaatide, kaltsiumi, raua22 ja tsingi tase võib suurema tõenäosusega soodustada raseduseaegset ning sünnitusjärgset depressiooni23
• Vitamiin K toetab normaalset vere hüübivust ja luude tervist nii emal kui ka lapsel24
• C-ja E-vitamiin25, kaltsium26, magneesium27,28 ja DHA aitavad ennetada pre-eklampsiat29
• Ema rasedusaegne madal D-vitamiini tase võib soodustada allergiate ja autoimmuunhaiguste esinemist lapsel30
Probiootikumide tarbimine raseduse ja imetamise ajal aitab ennetada atoopilise dermatiidi esinemist lastel31

Kasutatud allikad

Soovitame raseduse ajal tarvitada spetsiaalseid multivitamiine, mis sisaldavad rasedale sobilikes annustes toitaineid. Kindlasti tasub jälgida, et vitamiinid ei sisaldaks kahjulikke lisaaineid ega toiduvärve.


Ante-Natal Forte - laiatoimeline toidulisand, mis on mõeldud tarvitamiseks raseduse planeerimise ajal ning raseduse esimeses pooles. Sisaldab 400 mcg foolhapet ning hästiimenduvates vormides vitamiine ja mineraale.
Vaata lähemalt



Pregnancy & Lactation Formula - täiustatud koostisega toidulisand, mis on mõeldud toetama naist raseduse ja imetamise ajal. Sisaldab 400 mcg foolhapet, B12-vitamiini, rauda, tsinki ja jt mineraale ning rasedale ohutus annuses A-vitamiini.
Vaata lähemalt



MethylFolate - hea imenduvusega toidulisand, mis sisaldab bioloogiliselt aktiivses vormis folaati. Metüülfolaat on looduslik keha jaoks kasutusvalmis foolhappe vorm, mida leidub näiteks rohelistes lehtviljades. Folaat aitab kaasa kudede kasvule naise organismis raseduse ajal. 15 ml tilgad. Vaata lähemalt



AnteNatal BioFlora - spetsiaalne probiootikum, mis sobib naistele raseduse ajal. Sisaldab laialdaselt testitud ja tõestatud efektiivsusega LAB4 baktereid. Eriti kasulik juhtudel, kui perekonnas on esinenud allergiaid või talumatusi. Vaata lähemalt

 


 

6.-12. märtsini on Via Naturales Naiste tervise nädal, mille raames on paljud toidulisandid -20% soodsamad!

Vaata lähemalt Via Naturale e-poest

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.