Seemnesegu

Tänapäeval on jõutud arusaamisele, et seemntete söömine on tervislikum kui rohke õlide tarvitamine. Põhjus peitub selles, et õlide kvaliteeti on sageli raske kontrollida - meil puudub ülevaade, millist aparatuuri ja pressimise meetodit on konkreetse õli tootmisel kasutatud. Sageli ei leia ka pakendilt infot, kas tegemist on rafineeritud õliga või mitte. Seega on tervislikum ja ohtum süüa kvaliteetseid seemneid ning eelistada ökoloogiliselt puhtaid külmpressõlisid.

Üks võimalus on tarbida seemnesegu, mis annab õiges vahekorras oomega-3, oomega-6 ja oomega-9 rasvhappeid, lisaks sellele ka kiudaineid ning olulisi vitamiine ning mineraalaineid. Seemnete kogusest poole võiksid moodustada jahvatatud linaseemned (sobivad ka chia seemned), teise poole võrdsetes osades jahvatatud kõrvitsa-, päevalille- ja seesamiseemned. Seemnesegu võib raputada hommikupudrule ja püreesuppidele, lisada smuutidele ning salatitele.

Linaseemned

Linaseemned on väga heaks oomega-3 ehk alfa-linoleenhappe allikaks (kuni 58 %), nad sisaldavad A- ja E- vitamiini ning teisi bioloogiliselt aktiivseid aineid. Linaseemned on ka rikkad kiudainete poolest ning sisaldavad magneesiumi, kaaliumi ja mangaani. Nad vähendavad vere kolesteroolisisaldust, parandavad veresoonte seinakahjustusi, tõstavad immuunsust, leevendavad reumaatilisi põletikke, vähendavad depressiooni ning aitavad ka paljude teiste terviseprobleemide puhul.

Linaseemned sisaldavad ka lignaanidena tuntud fütoöstrogeene. Need on kiudained, mis suudavad siduda östrogeeniretseptoreid ning sekkuda rinnavähki tekitava östrogeeni toimesse. Nii inimeste kui ka loomadega tehtud uuringutes on tõestatud lignaanide tugev vähivastane toime, eriti rinna- ja prostata vähi puhul. Linaseemnetes leiduvad kiudained aitavad seedimist korras hoida, eriti efektiivsed on nad kõhukinnisuse puhul. Soovitav on linaseemneid tarbida jahvatatud kujul, kuna tervetest seemnetest on raske toitaineid kätte saada.


Kõrvitsaseemned

Kõrvitsaseemned sisalduvad rohkelt erinevaid mineraalaineid - fosforit, magneesiumi, rauda, mangaani, tsinki ja vaske. Samuti on nad heaks A-vitamiini ja B-grupi vitamiinide allikaks. Need seemned on suhteliselt ohutud kasutada, kuna allergianähud on harvaesinevad.

Loodusravis on kõrvitsaseemneid juba ammustest aegadest kasutatud seedekulglas elutsevateparasiitusside väljutamiseks, kusjuures ühtviisi mõjusalt toimivad need nii paelussidele kui ka ümarussidele. Tõsi küll, selleks tuleb kõrvitsaseemneid tarbida suuremas koguses ja pikemat aega.

Kuna kõrvitsaseemnetes leidub rikkalikult antioksüdante, siis on neil kerge põletikuvastane mõju - traditsiooniliselt on kõrvitsaseemnetega leevendatud liigesepõletiku valuhoogusid. Ka südame-veresoonkonna haiguste ennetuseks sobivad kõrvitsaseemned hästi, sest neis on hea magneesiumi, vitamiin E, foolhappe jt bioaktiivsete ühendite koostoime. Kõrvitsaseemned on abiks ka akne ja teiste nahaprobleemide puhul, sest need sisaldavad tsinki.

Kõrvitsaseemnetega ravitakse efektiivselt prostataprobleeme. Uuringud näitavad, et kõrvitsaseemnetes sisalduvate rasvhapete osakaal ning tsingi ja fütosteroolide sisaldus aitavad vähendada prostata suurenemist. Kõrvitsaseemnete rikkalik fütosteroolide sisaldus mõjutab ka organismi kolesterooli ainevahetust, sest taimsed fütosteroolid takistavad soolestikust kolesterooli imendumist.


Päevalilleseemned

Päevalilleseemned sisaldavad rikkalikult erinevaid toitaineid - valke, E-vitamiini, magneesiumi, seleeni, B-grupi vitamiine, rauda ja vaske, kaltsiumi, tsinki ja foolhapet. Päevalilleseemnetes on ka vitamiin K, mis aitab tugevdada luid.

Päevalilleseemned sisaldavad sarnaselt teistele pähklitele küllastumata rasvhappeid (oomega-6 ja oomega-9, mitte oomega-3) ning arginiini. Päevalilleseemnetes sisalduvad olulised rasvhapped takistavad ateroskleroosi arengut ning alandavad vere kolesteroolitaset. Nendes leiduv E-vitamiin on vapustav antioksüdant, mis ennetab arterite kahjustusi. See vähendab vereliistakute kleepuvust, mis ennetab vereklompide ja südameinfarktide teket. Paljud epidemioloogilised ja ekperimentaalsed uuringud näitavad ka E-vitamiini vähivastast toimet.

Päevalilleseemnetes sisalduv seleen aitab ära hoida vähki, on põletikuvastase ning allergiat leevendava toimega. Nende söömist soovitatakse ekseemi, lõhenenud kuiva naha ja dermatiidi puhul üldiselt. Linoolhape ja E-vitamiin parandavad naha elastsust, kaitstes seda vananemise eest .

Kuna päevalilleseemned sisaldavad endas ka palju B-vitamiini (sama palju kui nisuidud), aitavad nad ka stressi, närvilisuse, depressiooni ja unetuse puhul.


Seesamiseemned

Seesamiseemned on ideaalseks valkude allikaks, neis on eriti palju aminohappeid metioniini ja trüptofaani. Viimane neist aitab meil organismis toota õnnehormoonina tuntud serontoniini. Seesamiseemned sisaldavad palju kiudaineid, B-grupi vitamiine, rauda, magneesiumi, tsinki ja kaltsiumi. Seesamiseemned sisaldavad kõige enam oleiinhapet (oomega-9), millel on antioksüdantsed ja põletikuvastased omadused.

Koorimata seesamiseemned on väga kaltsiumirikkad - 1 spl annab 87.8 mg kaltsiumit. Võrreldes seesamiseemne ja piima Ca sisaldust, on saadud üllatavaid tulemusi. Ühes tassis seesamiseemnetes sisaldub 1404 mg Ca, ühes tassis täispiimas vaid 291 mg Ca. Seesamis sisalduv oksalaathape võib aga teaud määral takistada kaltsiumi omandamist.

Nagu ka teised seemned ja pähklid, sisaldab seesam lignaane. Seesamiseemnetes leiduv lignaan sesamiin on vapustava antioksüdantse toimega. Uuringutes on leitud, et see takistab rottide maksas kolesterooli tootmist ja vähendab ka toidust saadava kolesterooli imendumist. Seega võib sesamiinil olla koletserooli langetav toime. Samuti on hästi teada seesamiseemnete kõhukinnisust leevendav ja soolestiku parasiitide vastane toime. Need väikesed seemned aitavad kaasa seedimisele ja stimuleerivad vereringet. Nende kõrge õlisisaldus libestab seedeelundeid ja toidab soolestikku.


Via Naturale  e-poes saadaolevad tooted

Linaseemned 250 g 1,83 EUR* Jahvatatud kujul sobivad kasutamiseks lisandina putrudele, müslidele, suppidele ja salatitele. Päriolumaa Prantsusmaa, kontrollitud ökoloogilisest põllumajandusest.

Kuldsed linaseemned 250 g 2,18 EUR; 500 g 3,26 EUR Kuldsed linaseemned on võrreldes harilike linaseemnetega mahedama maitsega. Kasutusviis on sarnane pruunide linaseemnetega.

Seesamiseemned 250 g 2,15 EUR; 500 g 3,22 EUR Seesamiseemned sobivad toitudele puistamiseks, salatitesse, leivatainasse ja küpsetistesse. Kontrollitud ökoloogilisest põllumajandusest, päritolumaa Mali.

Päevalilleseemned 250 g 2 EUR; 500 g 3,05 EUR Päevalilleseemned sobivad hästi niisama söömiseks ja müsli sisse segamiseks. Idanevad hästi 3-4 päevaga. Kontrollitud ökoloogilisest põllumajandusest, päritolumaa Hiina.

Kõrvitsaseemned 200 g 4,1 EUR; 500 g 8,44 EUR Sobivad lisandina värsketele salatitele, jahvatatult on nad ideaalne lisand igasugustele kuumadele ja külmadele teraviljatoitudele ning riisiroogadele. Päritolumaa Austria, kontrollitud mahepõllumajandusest.

*NB! Hinnad võivad muutuda

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.