Tagasi kooli - laste toitumine ja tervis

Küsimustele vastab Higher Nature toitumisnõustaja Corin Sadler (Dip ION).

Millised on peamised terviseprobleemid, millega lapsed kooli minnes silmitsi seisavad?
Taas on käes see aeg, mil suvevaheaeg on lõppenud ning alanud uus kooliaasta. Ei ole mingi üllatus, et see toob endaga kaasa ka mitmete haiguste tihedama esinemise. Lapsed veedavad koolis palju aega üksteise vahetus läheduses ning ilmade jahenedes muutuvad köha, nohu ning kõhuhädad üsna tavapäraseks. Lisaks külmetushaigustele võib lastel olla koolis probleeme ka keskendumisvõime ning püsivusega.

Mida saavad vanemad kooliks valmistumisel ära teha?
Ei ole kunagi hilja hakata juurutama tervislikku elustiili, olenemata lapse vanusest. Alati on hea mõte toitumine üle vaadata. Kui sinu laps on väga valiv sööja, siis tasuks kaaluda ka seda, et talle mõningaid toitaineid lisandina juurde anda. Kooli alguses tasuks vähendada magusate jookide ning maistuste osakaalu menüüs, mida lapsed vaheajal ehk rohkem tarbisid. Veresuhkru tasakaalutus toob taasa energiataseme kõikumise ning häiritud keskendusmisvõime.

Milline toidulaud tagab lastele parima tervise?
Päeva alustuseks valmista hommikusöök, mis sisaldab liitsüsivesikuid ja valke. See tagab aeglase energia vabastamise toidust ning tasakaalus veresuhkru taseme, mis omakorda aitab toetada keskendumisvõimet ning head meeleolu. Omlett koos täisteraleivaga, madala suhkrusisaldusega müsli, puuviljasmuuti maitsestama jogurtiga on head valikud. Jätka päeva jooksul sama mustrit, kombineerides liitsüsivesikuid valkudega. See tähendab, et võileibade tegemisel tuleks eelistada täisterajahust leiba-saia ja tortillasid ning põhitoidukorraks valida tavalise pasta asemel täisteramakaronid. Selle juurde tuleks lisada mõni hea valguallikas nagu juust, kana, tuunikala või muna.

Julgusta last sööma aed- ja puuvilju, kuna need sisaldavad vitamiine, mis on olulised immuunsüsteemi funktsioneerimiseks. Lisa puuvilju smuutidele või paku neid snäkina koos pähklite või kaerahelbeküpsistega. Aedviljad sobivad hästi põhitoidukorra kõrvale salatina, aga neid võib pakkuda ka snäkina – selleks ideaalsed on punane paprika, seller ja porgand. Puu- ja aedviljade puhul ürita valida võimalikult palju erinevat värvi ja tüüpi vilju, kuna need sisaldavad erinevaid toitaineid.

Kindlasti lisa toidulauale rasvaseid kalu nagu lõhe, tuunikala, makrell, kuna need sisaldavad oomega-3 rasvhappeid, mis on olulised immuunsüsteemile ning ajutalitluse toetuseks. Taimetoitlased peaksid sööma rohkem lina-ja kanepiseemneid ning kreeka pähkleid, et heade rasvhapete taset säilitada.

Jälgi seda, et laps jooks piisavalt palju vett – suur osa ajust koosneb veest ja selle parimaks funktsioneerimiseks peab keha olema hästi vedelikega varustatud. Kui koolis ei ole lapsel juurdepääs joogiveele piisavalt hea, anna talle vesi pudeliga kaasa.

Väldi suhkrurikkaid toite ja jooke, mis võivad veresuhkru taseme kontrolli alt välja viia, mõjutades energiataset ja meeleolu ning immuunsüsteemi tervist. Lapsed väga tihti eelistavad just magusaid toite, kuna need annavad kiire energiasööstu ja tekitavad hea enesetunde. Maiustuste tarbimise varjupool seisneb selles, et nende söömisele järgneb kiire energiataseme langus, millega kaasneb ka meeleolu ja kontsentratsioonivõime langus.

Millised on peamised toidulisandid, mida soovitaksite lastele anda?
Lastele mõeldud multivitamiinide ja –mineraalide kompleks on hea valik, kuna sisaldab immuunsüsteemi tugevdavaid toitaineid nagu tsink, C-, E- ja A-vitamiin. Väga olulised on ka asendamatud rasvhapped oomega-3 perekonnast  – EPA ja DHA. Asendamatud rasvhapped on olulised mitte üksnes immuunsüsteemile, vaid ka ajule. EPA ja DHA toetavad keskendumisvõimet ja parandavad mälu, olles seega abiks õppimisvõime parandamisel.
 
Kui soovite viiruste perioodil immuunsüsteemile lisakaitset pakkuda, andke lapsele probiootikume. Head bakterid aitavad immuunsüsteemi tugevdada, kuna suur osa immuunrakkudest asub meie soolestikus.

Väga oluline on ka D-vitamiin, mis mõjutab nii immuunsüsteemi tervist kui ka meeleolu. Uuringud näitavad, et laste D-vitamiini tase on üldiselt madal.

Kui laps on juba haigestunud, on oluline tugevada immuunsüsteemi. Väga head on selleks mustsõstar ning must leeder. Mustsõstrad sisaldavad antotsüanidiine, mis aitavad tugevada keha loomulikke kaitsemehhanisme. Must leeder on taim, mida on aastasadu kasutatud viiruinfektsioonide ja haigustega võitlemisel. Uuringud näitavad, et musta leedri manustamisel väheneb patsientidel nii viiruhaiguste kestus kui ka gripilaadsete sümptomite tõsidus.

Kui sul on vanemad lapsed, siis lisaks immuunsüsteemi toetusele võiks mõelda ka õppimisvõime parandamisele, eriti eksamite eel. Väga head on preparaadid, mis sisaldavad atsetüül-L-karnitiini koos B-vitamiinide ning teaniiniga, mis aitavad toetada keskendumisvõimet ning vähendada stressi.
 

Septembris Via Naturale e-poes valik lastele mõeldud toidulisandeid -20 % soodsamad!


Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.