Kolesterool - kas tervisele kahjulik või hädavajalik?


Kõrge kolesteroolitaseme puhul kirjutatakse tihti välja ravimeid. Paljudel on pereliikmete või sõprade seas  inimesi, kellel olnud insult või südameinfarkt. Sellisel puhul hakatakse enamasti mõtlema, kas toidulaual on ehk liiga palju küllastunud rasva?

Palju aastaid on rääkinud meedia, arstid ja toiduainetootjad, et kolesterool ja küllastunud rasvad on halvad, sest nad tekitavad arterites ummistusi, tuues endaga kaasa südamehaigusi.

 

Kas rasv on põhisüüdlane?

Tegelikult lükkavad uuemad uuringud ümber selle, et kolesterooli ning küllastunud rasvade tarbimise ja südamehaiguste vahel oleks otsene seos.1,2 Paljud eksperdid nõustuvad sellega, et kuigi kõrge kolesteroolitase võib mängida rolli südamehaiguste kujunemisel, ei ole see otsene põhjus – on ka teisi, palju olulisemaid faktoreid, mida tuleks silmas pidada. Kolesterool on meie tervisele vajalik, seda on vaja steroidhormoonide, CoQ10 ja D-vitamiini tootmiseks, ning see on vajalik ka meie rakkude moodustamiseks, seega kolesterooli sisaldavate toiduainete täielik väljajätmine menüüst ei ole tervislik.

Erinevaid rasvu (triglütseriide) ja kolestesterooli kantakse vereringesse lipoproteiinide abil. Kõige tuntumad on LDL-kolesterool (madala tihedusega lipoproteiinid), mis kannab neid maksast ülejäänud kehasse ning HDL-kolesterool (suure tihedusega lipoproteiinid), mis kannab neid kudedest tagasi maksa. Me üldiselt soovime, et oleks HDL-i ehk nn „hea kolesterooli“ tase oleks võrreldes LDL-iga kõrgem.
 

Sinu vaenlane on suhkur, mitte rasv!

Kui me sööme palju süsivesikuid, eriti suhkrut, siis stimuleerime insuliini tootmist. Insuliin suurendab triglütseriidide ning LDL-i tootmist.3 Ka fruktoosil, mida leidub enamasti puuviljades, võib olla vere lipiididele tasemele negatiivne mõju.4 Mõõdukas puuviljade tarbimine ei tohiks olla probleem, kuid töödeldud fruktoosi (kõrge fruktoosisisaldusega maisisiirup), mida lisatakse töödeldud toitudele ja karastusjookidele, peaks iga hinna eest vältima.5


Maks – põhiline organ lipiidide tasakaalustamiseks

Sinu maks on põhiline organ, mis reguleerib lipiidide ja kolesterooli taset vereringes. Seetõttu võivad maksatalitluse häired kaasa tuua ebanormaalse kolesterooli ainevahetuse. Sapp, mida toodetakse maksas, on võtmetähtsusega aine, mis aitab uhtuda kolesterooli maksast soolestikku, et see kehast välja viidaks. Kui me ei tooda piisavalt sappi, see on liiga kleepuv või ei voola vabalt, võib see kaasa tuua selle, et kolesterooli ei viida piisavalt kehast välja.6 See võib tuleneda asjaolust, et on puudu toitainetest, mida on vaja sapi tootmiseks (koliin, tauriin), süüakse kiirustades või stressis olles, maksahaigustest, sapikividest või sellest, et sapipõis on eemaldatud.
 

Kahjustunud kolesterool

Rasvad on väga haprad ja saavad kergesti kahjustada (oksüdeeruvad) tänu vabadele radikaalidele,7 toksiinidele,8,9 üleliigsele suhkrule10 või siis, kui meie keha on põletikus. Oksüdeerunud kolesterool on kahjulikum,11 rohkelt triglütseriide sisaldav LDL-kolesterool on väga väike, mistõttu on tõenäolisem, et see võib põhjustada ateroskleroosi  (naastude teket arteriseintele).12,13 Seisundit võib omakorda halvendada see, kui kehas pole piisavalt antioksüdante. Mõned rasvad on juba kahjustunud, kui me neid tarbime, eriti töödeldud piimast, taimsetest või loomsetest rasvadest, või praekartulitest pärit rasvad.14
 


Kuidas looduslike vahenditega kolesteroolitaset alandada ja südame tervist toetada?

Ära karda rasvu, mis on kõrge kvaliteediga. Jälgi, et rasvad ei oleks kõrge kuumuse käes või töötlemise käigus kahjustada saanud ning tarbi neid mõõdukas koguses. Väldi kindlasti transrasvu, mida võib leiduda margariinis või küpsetatud ja töödeldud toitudes.
Oomega-3 rasvhapped aitavad trüglütseriidide taset alandada15 kuni 20,5% võrra, kui tarbida neid 12 nädala jooksul  1,24 g päevas.16 Samuti aitavad oomega 3 rasvhapped alandada LDL- kolesterooli ning tõsta HDL-kolesterooli taset.17
Madala süsivesikusisaldusega dieet 18 aitab suurendada HDL kolesterooli hulka ja alandada triglütseriidide taset.19 Rohke köögiviljade tarbimine annab kehale piisavalt kiudaineid, mis aitavad kolesterooli soolestiku kaudu välja viia.20
• Kui sa tead, et su veresuhkur on kõrge või sind vaevab pidev magusaisu, võib olla kasu sellistest toitainetest nagu kroom,21 B3-vitamiin,22 mangaan,23 magneesium,24 ja alfalipoehape.
Lisa menüüse rohkelt antioksüdante, sealhulgas marju ja rohelisi lehtvilju, et vältida veres ringlevate rasvade kahjustumist. Kui otsid antioksüdante toidulisandina, vali preparaat mis sisaldaks korraga erinevaid antioksüdante nagu E-vitamiin,26,27 C-vitamiin,28 roheline tee29 ja kurkum.30
Toeta maksataliltust ja sapivoolu artišoki,31 võilillejuure,32 ja kurkumiga.33,34
Toeta seedimist, tarbides toidus või toidulisandites sisalduvaid probiootikume. Lactobacillus plantarum  on bakter, mis võib aidata alandada LDL-kolesterooli taset35 ja vähendada südamehaiguste riski.36 Ühes uuringus leiti, et 1,2 miljardit L. plantarum’it sisaldava toidulisandi tarbimine 12 nädala jooksul aitas märkimisväärselt alandada kolesteroolitaset. 
Tauriin soodustab kolesterooli väljutamist soolestiku kaudu.37 Loomadega tehtud uuringutes on leitud, et tauriin aitab alandada kolesterooli ja triglütseriidide taset ja tõsta HDL-kolesterooli taset.38

Südamehaiguste kujunemine võtab enamasti aastaid aega, seega on oluline juba täna astuda esimesed sammud selleks, et toetada oma südametalitlust ja säilitada normaalne kolesteroolitase!
 

Aprillis BioCare toidulisandid südame toetuseks e-poes -20% soodsamad!



Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.