Kuidas tõsta immuunsust ja peletada pisikuid?



Miks on nii, et osa inimesi jäävad tihedamini haigeks kui teised? Kas see on lihtsalt paratamatus või saame kuidagi haigestumist vältida?

Sügis- ja talvekuudel muutume teadlikumaks enda ümber ringi liikuvate viirushaiguste suhtes ja hakkame muretsema, kas meie immuunsüsteem on ikka piisavalt tugev, et nakkuste eest kaitset pakkuda. Üritame vältida seda kohutavat ebamugavust, mida haigus endaga kaasa toob, rääkimata sellest, et haigestumine rikub meie igapäevaelu rütmi.

Me puutume igapäevaselt kokku miljonite erinevate mikroobidega (bakterite ja viirustega) ning teiste võõrkehadega. Nende eesmärk on ellu jääda ning meid peremeesorganismina kasutada – kinnitudes meie rakkude külge või elades meie kudedes, tuues endaga kaasa korraliku segaduse ning mõningatel juhtudel meist jagu saades. Õnneks on meie kehas olemas väga kompleksne ja intelligentne süsteem – immuunsüsteem, keha enda kaitsejõud. Immuunsüsteemi ülesanne on kindlaks teha, mis ei kuulu keha juurde, seda uurida ja seejärel otsustada, kas see on kehale kahjulik. Viimasel juhul üritab immuunsüsteem sissetungijat tappa või neutraliseerida. Immuunsüsteem on väga paindlik ja võib muutuda, kohanedes ümbritseva keskkonna ja oludega.

 

Kuidas saame oma immuunsüsteemi toetada?

Parim viis nakkuste vältimiseks, on oma kehas heade bakterite taset tõsta. Ühe uuringu raames anti lastele iga päev probiootikume koos natukese C-vitamiiniga ning selgus, et lapsed jäid harvemini köhasse ja külmetushaigustesse. Isegi kui lapsed haigestusid, ei olnud sümptomid nii tõsised ja seega ei vajanud nad kuigi palju ravi. Samuti ei pidanud need lapsed nii kaua koolist puuduma[1] Edasised uuringud on näidanud, et bakteritüvi Lactobacillus rhamnosus GG on efektiivne hingamisteede nakkuste korral, vähendades haigestumiste hulka, haiguse tõsidust ja kestust lastel[2],[3] Probiootikum, sealhulgas L. rhamnosus GG, võib olla parim asi, mida talve jooksul võtta, et vältida köhasse ja külmetushaigustesse jäämist. 

Teised toitained, mis mängivad olulist rolli külmetushaiguste ennetamisel:
  • Vitamiin D parandab immuunsüsteemi võimet haigusetekitajaid ära tunda ja nende vastu võidelda, seda eriti mis puudutab gripiviiruse, tuberkuloosi ja hingamisteede nakkuste korral.[4] Peamine looduslik D-vitamiini allikas on päike. Kuna sügis- ja talvekuudel on päikest väga vähe, on oluline D-vitamiini toidulisandina manustada, et vältida D-vitamiini vaegust ja seeläbi immuunsüsteemi tugevdada.
  • Vitamiin A on oluline soolestiku sisepinna tugevdamiseks, mis kaitseb meid erinevate patogeenide eest. A-vitamiin aitab ka immuunrakkude tööd ergutada. [5],[6]
  • Tsink on oluline immuunrakkude aktiivsuse tagamiseks.[7]
  • Antioksüdandid on molekulid, mis kaitsevad meie rakke ja kudesid ning vähendavad põletikke. Antioksüdantide hulka kuuluvad erinevad fütotoitained (flavonoidid), mida leidub näiteks kibuvitsamarjades, mustikates ja teistes marjades. Head antioksüdandid on ka rutiin ja hesperidiin, mida leidub looduslikult tsitrusviljades.
Kuigi ülalpoolmainitud toitaineid võib kasutada ennetava vahendina kaitsteks viirushaiguste  eest, võib nendest toitainetest olla kasu ka haiguse ajal. Kui olete juba nakatunud, on kasulik immuunsüsteemile täiendavat toetust pakkuda järgnevate toitainetega:
  • Vitamiin C parandab immuunrakkude funktsioone ja vähendab viirushaiguste kestust. [8]
  • Must leeder sisaldab fütotoitaineid, mis nüristavad viirustuste jätkeid ja takistavad neil rakkudesse sisenemast. [9] Must leeder tõstab ka immuunsüsteemi aktiivsust gripiga võitlemisel.[10]
  • Salvei takistab bakterite kasvu[11], sealhulgas tuberkuloosi, nahainfektsioone ja toidumürgitust tekitavate bakterite vohamist.[12]
  • Lüsiin takistab teatud viiruste (näiteks herpese) paljunemist[13] ja toetab immuunsust[14]
  • Beetaglukaanid on looduslikud suhkrud, mida leidub teatud tüüpi seentes. Beetaglukaanid aktiveerivad immuunrakke[15]  ja vähendavad hingamisteede haiguste sümptomite tõsidust ja kestust vanemaealistel[16] ja lastel[17]


Mida on haiguse ajal  süüa?

Kui sa oled haige, siis tõenäoliselt oled väga väsinud ning tunned end palavikulisena.  See on märk, et su keha üritab võidelda nakkustega ja sind puhkama sundida. Selle asemel, et lihtsalt sümptomitega võidelda ning järjekordse ravimipaki järele haarata, on parem oma keha loomulikke kaitsemehhanisme toetada – rohkem puhata, juua piisavalt vedelikke ning tarbida õigeid toitaineid.

Võiksid oma menüüsse lisada järgnevad toidud:
  • Looduslikud põletikuvastased ühendid– küüslauk, ingver, kurkum, salvei, kooskosõli, värskelt pressitud sidrunimahl koos sooja vee ja meega (eelistatult kohalik mesi, mida ei ole kuumutatud).
  • Kondipuljongid – kasuta mahekana või veisekonte ning lisa aedvilju, näiteks porgandit, porrut, sibulat ja ürte. Lase sellisel puljongil mõned tunnid madalal tulel podiseda, seejärel kurna. Sellist puljongit tarbi haiguse ajal igapäevaselt.
  • Juurviljamahlad – kui sul ei ole eriti isu, on värsked aedviljamahlad heaks toitainete ja antioksüdantide allikaks.
  • Probiootilised toiduained– hapukapsas, kimchi, miso, maitsestamata jogurt, keefir ja kombucha.
  • Asendamatud rasvhapped – rasvased kalad nagu sardiinid, makrell ja metsik lõhe ning erinevad seemned nagu lina-, chia- ja kanepiseemned.
  • Kookosvesi – veevarude tagamiseks ja elektrolüütide tasakaalu taastamiseks.
Allikad


Oktoobris BioCare immuunsust tugevdavad lisandid e-poes 20% soodsamad


Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.