Mis on kollageen?



Kas teadsid, et kuni 35 % kõigist kehas leiduvatest valkudest moodustab ühte kindlat tüüpi proteiin? See valk on võtmetähtsusega meie sidekoe jaoks, mida leidub kehas väga laialdaselt. Sidekude seob kokku, hoiab ja tugevdab teisi keha kudesid ning ümbritseb ja kaitseb organeid. Sellest moodustatakse meie ligamendid, kõõlused, nahk, liigesed, kõhred, luud ja isegi soolestiku sisepind, veresooned ja hambad! Seetõttu on tegemiselt KÕIGI meie keha kudede ja organite funktsioneerimise ja  koospüsimise jaoks absoluutselt hädavajaliku komponendiga.
 

Mis valguga on tegemist?

Loomulikult räägime kollageenist. Võib-olla sa oled kollageenist kuulnud näokreemi reklaamide vahendusel, kuid tegelikult on see oluline palju enamate keha funktsioonide jaoks kui pelgalt kortsude ennetamine.

Nagu iga teine valk, koosneb kollageen pika ahelaga aminohapetest. Kollageeni muudab eriliseks kõrge proliini ja glütsiini sisaldus. Kollageeni sünteesil on olulised mitmed vaheetapid ja ensümaatilised protsessid, mille tulemusena moodustatakse kolmedimensiooniline ja väga kohanemisvõimeline struktuur. Need ensüümid, millest kollageeni moodustatakse, vajavad toimimiseks C-vitamiini. Ilma piisava C-vitamiini varuta ei toimi need protsessid efektiivselt ja ilma piisava kollageeni varuta jääb meie sidekude nõrgaks, mistõttu tekivad probleemid liigeste, naha ja luudega.

Kõigil meie kudedel, sealhulgas liigestel ja nahal, on veidi erinev struktuur. Mõned on elastsemad ja venivamad (näiteks kõõlused), teised jällegi jäigemad ja tugevamad (näiteks luud). Lisaks kollageenile leidub ka teisi olulisi molekule, mis omavahel seonduvad, moodustades kindlat tüüpi omaduste ja funktsioonidega sidematerjali – näiteks hüaluroonhape, glükosamiin ja kondroitiin. Kollageen on justkui alustala, mille külge teised komponendid kinnituvad, näiteks luude puhul seonduvad kollageeniga mineraalid kaltsium, fosfor ja magneesium.
 

Tundemärgid, et sidekude on nõrk või kollageeni süntees on vähenenud:

  • Naha elastsuse vähenemine, lodevus, kortsud, kergesti tekkivad sinikad
  • Probleemid liigestega, näiteks artriit, liigeste jäikus ja valu
  • Sagedased spordivigastused, näiteks ligamentide rebendid
  • Kapillaaride purunemine näos (nn. ämblikveenid)
  • Probleemid luudega– osteopeenia, osteoporoos, mõrad
  • Haruldased seisundid nagu liigeste hüpermobiilsuse sündroom (BJHS) ja Ehlers-Danlosi sündroom, mida tavaliselt põhjustavad geneetilised mutatsioonid, mille tulemused häirub kollageeni tootmine, töötlemine ja struktuur
  • Soolestiku läbilaskvus 
  • Põletikulised seisundid, mille tulemusel on suurem tõenäosus kollageeni kahjustuste tekkeks
  • Kollageeni süntees väheneb vanusega
 

Kõik kollageeni tüübid ei ole võrdsed

Meie keha toodab erinevat tüüpi kollageeni, näiteks 1-, 2-, 3-tüübi kollageen jne. Vaatamata sellele, moodustab kehas toodetud kollageenist kõige suurema osa 1. tüübi kollageen. Kuigi kollageeni on saadaval erinevate toidulisandite ja pulbrite kujul, ei ole sugugi kindel, et meie keha neis leiduvat kollageeni kasutada saab. Kollageeni molekul on küllaltki suur ja see lõhustatakse maos, mis omakorda vähendab selle kasulikkust. Seetõttu on oluline valida õiget tüüpi kollageeni, mille toime on uuringutega tõestatud. Selline on näiteks merekollageen, mis sarnaneb kõige rohkem inimese kehas leiduva kollageeniga, läbides kergesti sooleseina ning jõuades kiiresti kudedesse1,2,3. Merekollageen parandab naha elastsust4, niisukusesisaldust ning vähendab kortse5. Merekollageen parandab kehas glükosaminoglükaanide (GAGs) tootmist, mis on oluliseks komponendiks liigeste, ligamentide ja kõõluste moodustamisel6.

Me peaksime toetama oma keha võimet kollageeni toota ja takistama selle kahjustumist. Saame oma kehale pakkuda toitaineid, mis toetavad sidekoe tervist.

C-vitamiin paradandab kollageeni sünteesi, toetades kofaktorina hüdroksülaasi ensüümide tööd.7,8
Rutiin on flavonoid, mis toimib antioksüdandina.9,10 Rutiin toetab vereringet, vähendab veresoonte haprust ja läbilaskvust. Rutiin on oluline toitaine varikoossete veenide korral ning vähendab sinikate teket.11
Hesperidiin aitab kollageeni sidekudedesse viia12 ja vähendada põletikke.13
Hüaluroonhape on viskoosne aine, mida leidub erinevates sidekudedes, näiteks naha, kõhrede, lihaste ning mõningate organite (aju ja silmade) koostises. Seda leidub ka sünoviaalvedelikus, mis aitab niisutada liigeseid ja vähendada hõõrdumist ning naha epidermises, aidates nahka kaitsta ja niisutada14. Hüaluroonhape võib vähendada kortse ning muuta naha läikivamaks ja pehmemaks15. Kuiva naha korral aitab see parandada naha niiskusesisaldust16 ning hülaluroonhappe pikemaajaline manustamine võib isegi osteoartriidi sümptomeid leevendada.17
Kibuvitsamarjad sisaldavad rohkem C-vitamiini kui tsitruselised18 ja neil on tugev antioksüdantne toime.19 Kibuvitsa põletikuvastaste ja antioksüdantse omaduste tõttu on need heaks vahendiks liigeste toetamisel ning osteoartriidi leevendamisel 20, aidates vältida liigeskõhrede lagunemist.21
Nukleotiidid on orgaanilised komponendid, mis kuuluvad RNA ja DNA koostisesse. Nukleotiidid on olulised rakkude jagunemise seisukohalt22 ning need aitavad parandada ja uuendada kahjustunud kudesid.23
Glükosamiin (ning sellega seotud teised komponendid nagu kondroitiin) moodustab glükosamiinglükaane, mis aitavad vähendada kollageeni lagunemist ning vabade radikaalide moodustumist.24
Antioksüdandid nagu marja- ja kirsiekstrakt ning viinamarjaseemne25- ja männikoore26 ekstrakt aitavad vähendada kollageeni lagunemist.

Need koostisosad üheskoos on palju võimsad kui iga üksik aine eraldi. Kuna kollageeni leidub väga paljudes kehaosades, võib selle tootmise toetamisel olla meie tervisele väga positiivne toime.

Allikad

 

Via Naturale e-poest leiate kvaliteetse BioCare kollageeni! 

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.