Õietolmuallergia algpõhjused



Õietolmuallergiaga seostatakse tihti nina kinnisust, silmade sügelust, aevastusi ja kipitustunnet kurgus. Kui mõnede jaoks on talve möödumine ja päikseliste ning eredate päevade saabumine meeldiv vaheldus, hakkavad teistel ilmnema mõned ebameeldivad sümptomid. Õietolmuallergia on levinud allergiline seisund, mis võib esineda hooajaliselt, tüüpiliselt märtsist septembrini. Eestis kannatab Allergialiidu hinnangul õietolmuallergia all umbes 150 000 inimest ehk 10% elanikkonnast.1

Teised sümptomid:
  • Vesine või sügelev nina
  • Punased, vesised silmad
  • Kinnine nina, mis takistab hingamist
  • Lõhna ja/või maitsete kadu
  • Kähinal hingamine või raskused hingamisel
  • Madal energiatase ja väsimus
  • Kuiv, kõditav köha
  • Rõhk ja/või valu põskede või otsmiku piirkonnas
Need sümptomid tekivad allergilise reaktsioonina õietolmu vastu – õietolm on väga peen pulber, mida taimed oma paljunemistsüklis eraldavad. Allergia võib olla puu, heina või umbrohu õietolmu vastu, need kõik tolmlevad erinevatel aegadel. Kõige levinum on allergia heina õietolmu vastu. Õietolmu sisse hingates reageerib immuunsüsteem nagu see oleks meile ohtlik (nagu viirus või patogeenne bakter) ning käivitab kiire vastuse, põhjustades sümptomeid. Erinevalt viiruslikele või bakteriaalsetest nakkustest võivad õietolmuallergia sümptomid pideva kokkupuute korral kesta mitmeid kuid. 
 
Selle seisundiga on seotud mõned riskifaktorid. Varasemat allergilist seisundit nagu näiteks astmat või ekseemi seostatakse kõrgenenud riskiga õietolmuallergia suhtes. Laste puhul võib seda nimetada „allergiliseks“ või „atoopiliseks marsiks“, mis viitab allergiliste seisundite jadale väikelapseeas – ühe allergilise seisundi olemasolu lapsel võib tõsta teise allergilise seisundi väljakujunemise riski.2


Lisaks võib allergiate esinemine perekonnas õietolmuallergia riski suurendada. Teised faktorid nagu heitgaasid ja sigaretisuits võivad samuti õietolmuallergia sümptomeid esile kutsuda või neid halvendada.3,4 Õietolmuallergia riski ja sümptomite tõsiduse vähendamiseks on oluline ennetamine, eriti kui sul juba esineb mõni allergiline seisund. Parimate tulemuste saavutamiseks on oluline oma keha ettevalmistamisega alustada juba varakult, eelistatult 2-3 kuud enne õietolmu hooaja algust.

 

Mis on histamiin?

Histamiin on molekul, mida vabastavad immuunrakud immuunreaktsiooni ühe osana meie vereringes ja nahaalustes kudedes. Immuunreaktsiooni ajal viib histamiini vabanemine ja veresoonte laienemine immuunrakud probleemsesse piirkonda, mis võib põhjustada punetust, kuumust, paistetust ning suurenenud limatootmist. Histamiin mängib põletike puhul olulist rolli, eriti kui tegemist on allergiliste reaktsioonidega.
 
Allergiatega inimestel kaldub olema kõrgem histamiini tase, mis pikendab põletikulist signaliseerimist.5 Kõrge histamiini tase võib olla seotud kehva histamiini detoksifitseerimisega või histamiinirikka toidu tarbimisega (näiteks vanad juustud ja soolatud liha). Histamiinist vabanemine ehk detoksifikatsioon toimub mööda mitut juhteteed ning on seotud erinevate ensüümidega nagu näiteks diamiinoksüdaasi (DAO), histamiin-N-metüültransferaasi (HNMT) ja monoamiini oksüdaas B’ga (MAO-B). Mutatsioonid või SNPd geenides, mis juhivad neid ensüüme, võivad vähendada meie võimet histamiinist vabaneda, hoides selle taset kõrgena. Ka soole läbilaskvus, kehv soolestiku mikrobioom ja stress võivad mõjutada meie üldist histamiini taset ja sellest efektiivselt vabanemise võimet.6
 


Niisiis on oluline ennetus – millised on peamised toitained, mida tarbida?

  • Kvertsetiin on antioksüdant, mida leidub mitmetes puu- ja köögiviljades, eriti õuntes. Sellel on põletikuvastased omadused ja see on looduslik antihistamiin.7
  • Nõgeseekstrakt mõjutab mitut allergiliste seisundite puhul ülereguleeritud immuunsüsteemi teed. Sellel on võime blokeerida histamiini ja teiste põletikku tekitavate molekulide aktiivsust (allergia puhul)8
  • Bromelaiin on valke seediv ensüüm, mida leidub ananassis, eriti selle südamikus. Sellel on põletikuvastased ja immuunsust tasakaalustavad omadused, mis mõjutavad otseselt immuunrakke9
  • C-vitamiin toetab histamiini detoksifikatsiooni, aidates kehal sellest vabaneda10
  • B-vitamiinid nagu B6, B2, B12 ja folaat on samuti histamiinist vabanemise jaoks olulised, toimides detoksifikatsiooni teedes kofaktorina ning mõjutades ülalpool mainitud ensüümide tööd
  • Asendamatud oomega-3 ja -6 rasvhapped võivad samuti aidata põletikke vähendada ja on seotud põletikuvastaste immuunmolekulide tootmisega.11,12 Neid leidub rasvases kalas, värskelt jahvatatud linaseemnetes, avokaados ja Kreeka pähklites
  • Probiootikumid võivad veelgi enam aidata põletikke vähendada ning immuunsüsteemi toetada, eriti tüvi Lactobacillus rhamnosus. Uuringute kohaselt on see bakter efektiine kõrge haigestumisriskiga laste puhul, takistades varases eas atoopiliste haiguste kujunemist.13 Samuti on leitud tugev seos soolestiku tervise ja allergiate esinemise vahel –  seega võib probiootiliste bakterite tarbimine võib kasuks tulla, eriti kui esineb korraga mitu allergilist seisundit
Lisaks toitainetest saadavale toetusele võivad aidata õietolmuallergia sümptomeid vähendada ka järgmised elustiilimuutused:
  • Õhupuhasti kasutamine võib aidata filtreerida õhuga edasikanduvaid allergeene
  • Väldi histamiinirikkaid toite nagu näiteks alkohol, soolatud liha ja vanad juustud
  • Jälgi kohaliku ilmaennustusteenuse vahendusel õietolmu taset (või kasutades Eesti Allergialiidu õietolmu seiret: https://www.allergialiit.ee/seire/). Üldiselt on õietolmu tase niisketel päevadel madalam
  • Kui õhus on õietolmu rohkem, sulge aknad
  • Ära kuivata oma riideid väljas päevadel, kui õhus on õietolmu rohkem
  • On leitud, et igapäevane kohaliku mee tarbimine võib vähendada õietolmuallergia sümptomeid.14 Kohalikku mett saab osta kohalikest talu- või tervisepoodidest.
Need toidu- ja elustiili muudatused ning nende varajane sisseviimine enne õietolmu hooaja algust võivad aidata õietolmuallergia sümptomeid taltsutada. Seda tehes saad loodetavasti nautida kevad- ja suvekuude soojust ja valgust!

Kasutatud allikad

Mais BioCare toidulisandid allergiate ennetamiseks e-poes soodushinnaga!

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.