Rasedus ja toitumine



Õige toitumine on ääretult oluline nii rasestumiseks kui ka raseduse ajal ema ja loote tervise tagamiseks. Naise jaoks on rasedus suureks väljakutseks, kuna kehas toimuvad märkimisväärsed bioloogilised muutused.  Suureneb toitainevajadus ning toimuvad hormonaalsed muutused, mis võivad esile kutsuda ka mitmeid sümptomeid või isegi rasedusaegseid haigusseisundeid (näiteks refluks, rasedusaegne diabeet või probleemid kilpäärmega). Anname ülevaate, mida tuleks raseduse ajal toiduvaliku osas silmas pidada, et head tervist säilitada ning tagada lapse arenguks kõik vajalik.

Valgud

Liigesed, lihased, luud, nahk ja juuksed moodustuvad valkudest. Piisav valgukogus on oluline nii loote arenguks kui ka ema tervise jaoks. Kui esimesel trimestril suureneb valguvajadus minimaalselt, siis teisel ja kolmandal trimestril tuleks menüü valgurohkusele veidi enam tähelepanu pöörata. Valguvajadus suureneb raseduse ajal 13 % ulatuses – 45 grammist päevas  51 grammini1.  See tähendab, et tavatoidule lisaks  võiks tarbida ca 100 g kodujuustu, tuunikala või lõhet. Lisavalguallikana võib tarbida ka kinoad, tatart, ube, läätsesid ning mõningaid köögivilju (valgurikkad on näiteks brokoli ja spinat), kanepi proteiinipulbrit (1 spl sisaldab ca 7g valku)2. Liigse loomse valgu tarbimisega tuleks olla ettevaatlik - loomsed produktid (iseäranis lihatooted) sisaldavad ka suures koguses soovimatut küllastunud rasva, samas kui taimsed valguallikad sisaldavad kasulikke kompleksseid süsivesikuid ja tekitavad kehas vähem happesust.
 

Vesi

Raseduse ajal peaks rohkem vett jooma. On leitud, et naine kannab raseduse ajal oma kehas 6-9 liitrit vett. Vett vajatakse vereloomeks, platsenta koostisesse ning beebi keha jaoks. On väga oluline hoida kehas veetasakaalu, eelistades vett teele, kohvile ja kihisevatele jookidele. Oma tavapärasele veetarbimisele soovitatakse lisaks juua 300 ml vett päevas.

Head rasvad

Raseduse ajal on väga oluline tarbida häid rasvu. DHA on oomega-3 rasvhape, mida leidub kalaõlis. Raseduse ajal kogutakse DHA-d areneva lapse ajju ning silmadesse, seega on oluline, et emal oleks piisav rasvhapete varu. Enneaegsetel lastel, kes ei ole saanud piisavalt DHA-d, on suurem risk vaegnägemisele ja aju puudulikule arengule. Piisav DHA varu raseda kehas vähendab ka enneaegse sünnituse ohtu.

Parim viis saada igapäevaselt piisavalt oomega-3 rasvhappeid, on tarvitada kvaliteetset kalaõli toidulisandina.  Jälgi hoolikalt, et kalaõli oleks saadud metsikult kasvanud kaladest, mitte kasvanduse toodangust. Ideaalne on kalaõli, mis on saadud väiksemate kalade rasvast (näiteks anšoovised või sardiinid), kuna need on toiduahelas allpool ning sisaldavad vähem saasteaineid.

Kui oled taimetoitlane või vegan või soovid kala vältida, siis on saadaval ka veganitele mõeldud oomega-3 toidulisandeid.
 

Et leida raseduse ajal parimad valgu, rasva ja süsivesikute allikad, soovitame jälgida neid lihtsaid juhiseid:

• Söö kaks portsjonit ube, läätsesid, tatart, kinoad, tofut, valgurikkaid aedvilju ning üks portsjon liha, kala, juustu või vabapidamisel peetud kanade muna
• Hoidu liigsest loomsest valgust
• Söö 2 supilusikatäit jahvatatud seemneid iga päev või tarbi 2 spl külmpressitud seemneõli (kanepiõli)
• Väldi praetud toite, kõrbenud või pruunistunud rasva, küllastunud ja hüdrogeenitud rasva
• Söö kolm või enam portsjonit tumerohelisi lehtvilju ning juurvilju nagu porgand, maguskartul, brokoli, idud, spinat, rohelised oad või paprika
• Söö kolm või enam portsjonit värskeid puuvilju - õunad, pirnid, banaanid, marjad, melonid või tsitrusviljad
• Söö neli või enam portsjonit täisteravilja – riisi, hirssi, rukist, kaera, täisteranisu, maisi, kinoad, leiba, pastat või kaunvilju
• Hoidu suhkrust ja suhkruga magustatud toitudest, väldi rafineeritud tooteid


Mikrotoitained

Raseduse ajal suureneb paljude vitamiinide ja mineraalainete vajadus. Kuigi lootele on kasulik kõigi vitamiinide normaalne tase, on eriti oluline vitamiini B9 (tuntud ka kui foolhape või folaat) piisav hulk. Foolhape mängib olulist rolli uute rakkude loomisel, kudede arengul ja platsenta kasvamisel. Kõige tähtsam on foolhape raseduse 12 esimese nädala jooksul, kui moodustuvad aju ja neuraaltoru. Seega soovitatakse sellel ajal tarbida igapäevaselt vähemalt 400 mcg foolhapet või folaati (vitamiini B9 looduslik allikas).3 Folaati leidub looduslikult peamiselt rohelistes lehtviljades ning selle parima imendumisega vorm toidulisandina on metüülfolaat.

Loote aju arenguks on oluline ka jood - ühes hiljutises uuringus leiti koguni, et et see võib aidata parandada beebi IQd.4  Kaltsium ja D-vitamiin on olulised beebi luude arenguks ning tsinki on vaja normaalse rakkude jagunemise jaoks.

Raseduse ajal suureneb organismi rauavajadus ning sellest mineraalainest võib tekkida puudujääk, kui seda toidust või lisanditest piisavalt ei saa. Piisav C-vitamiini tase organismis tagab kollageeni normaalse moodustumise ning magneesium aitab vähendada väsimust ja kurnatust.

Soovitame raseduse ajal tarvitada spetsiaalseid multivitamiine, mis sisaldavad rasedale sobilikes annustes toitaineid. Siis ei pea sa tundma end liialt süüdi, kui juhtub nii, et sa mõni päev piisavalt salatit või aedvilju ei söö!


Pregnancy & Lactation Formula - täiustatud koostisega toidulisand, mis on mõeldud toetama naist raseduse ja imetamise ajal. Sisaldab 400 mcg foolhapet, B12-vitamiini, rauda, tsinki ja jt mineraale ning rasedale ohutus annuses A-vitamiini.
Vaata lähemalt



Iron Complex - hea imendumisega toidulisand, mis mõeldud neile, kelle rauatase on madal. See sobib iseäranis hästi ka neile, kes on tundlikud tavapäraste raualisandite suhtes, kuna ei põhjusta seedehäireid ega kõhukinnisust. Sisaldab tsitraadi vormis rauda koos C- ja B2-vitamiiniga, mis aitavad kaasa raua omastamisele.
Vaata lähemalt



Methylfolate - hea imendumisega toidulisand, mis sisaldab bioaktiivses vormis folaati. Metüülfolaat on looduslik keha jaoks kasutusvalmis foolhappe vorm, mida leidub näiteks rohelistes lehtviljades. Folaat aitab kaasa kudede kasvule naise organismis raseduse ajal. 15 ml tilgad. Vaata lähemalt



AnteNatal BioFlora - spetsiaalne probiootikum, mis sobib naistele raseduse ajal. Sisaldab laialdaselt testitud ja tõestatud efektiivsusega LAB4 baktereid. Eriti kasulik juhtudel, kui perekonnas on esinenud allergiaid või talumatusi. Vaata lähemalt

 


 


Kasutatud allikad
1. Holford, Patrick; Lawson, Susannah 2007 [2004] Optimum Nutrition Before, During and After Pregnancy. Achieve optimum wellbeing for you and your baby. Pp  89-96, 112-121. Piatkus Books Ltd.
2. Rose, Kelly DipION FdSc VN 2010 Specific pregnancy nutrients – the essentials. http://www.nutripeople.com/condition.asp?articleid=1078
3. Picciano. Pregnancy and Lactation: Physiological Adjustments, Nutritional Requirements and the Role of Dietary Supplements. J. Nutr. 133: 1997S–2002S, 2003.
4. WHO. Iodized Oil During Pregnancy. Safe Use of Iodized Oil to Prevent Iodine Defciency in Pregnant Women. Geneva: World Health Organization, 1996

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.